کد خبر: 4051718
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۲

شلوغ‌ترین بخش نمایشگاه قرآن در حسرت بین‌المللی شدن

نمایشگاه قرآن یک فرصت عالی برای تعامل با طراحان و تولیدکنندگان محصولات حیا در جهان است. فرصتی که با عدم حضور برندهای مطرح جهان از دست می‌رود و عملاً شلوغ‌ترین بخش نمایشگاه، نصیبی از بین‌المللی بودن نمی‌برد.

شنبه/ شلوغ‌ترین بخش نمایشگاه قرآن بین‌المللی نیست

به گزارش ایکنا، پرمخاطب‌ترین بخش بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بخش عفاف و حجاب است. جایی که قیمت سرسام‌آور چادر مشکی در آن 20 درصد ارزان‌تر از کف بازار و بین 270 تا یک میلیون و 200 هزار تومان است و حتی می‌توان چادرهایی با طرح‌های دانشجویی، خبرنگاری و عربی را با کیفیت قابل قبول و البته نه خیلی عالی 270 تا 300 هزار تومان (در بخش نذر حجاب) خرید.

در کنار مزیت قیمت، وجود ده‌ها مدل چادر دوخته و پارچه چادری در جنس‌ها و طرح‌های متنوع، ملزومات متنوع حجاب از جمله ساق دست‌هایی در ده‌ها رنگ و طرح که امکان هماهنگ کردن آنها با انواع لباس را به مشتریان می‌دهد، تنوع بسیار زیاد اکسسوری‌ها، دوخت رایگان چادر، طرح هدیه به حجاب اولی‌ها و البته ارائه لباس‌های عفیفانه این بخش از نمایشگاه قرآن را برای مخاطبان بسیار جذاب کرده است.

در این دوره از نمایشگاه چندین غرفه به ارائه لباس عفیفانه ویژه نوجوانان (7 تا 16 سال) اقدام کرده‌اند که جای خالی آن به شدت در کشور احساس می‌شود و ایده خوبی برای سایر طراحان و تولیدکنندگان است که وارد این حوزه پرمخاطب شوند.

قرار گرفتن تولیدکنندگان با سابقه محصولات حجاب در کنار طراحان و تولید کنندگان تازه‎‌کاری که صرفاً فروش اینترنتی دارند و محصولاتشان را از طریق اینستاگرام عرضه می‌کنند یکی دیگر از رخدادهای خوب بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن سال جاری بود. برخی از این طراحان و تولیدکنندگان برای اولین بار بود که صاحب سکوی فروش می‌شدند و قرار گرفتن در کنار تولیدکنندگان باتجربه می‌تواند تأثیر بسزایی بر عملکرد این تولیدکنندگان تازه کار داشته باشد.

اما در کنار همه این مزیت‌ها، با نگاهی اجمالی به آنچه در بخش عفاف و حجاب این دوره از نمایشگاه شاهد بودیم تحولی اندک در طرح‌ها بود و بسیاری از طرح‌های ارائه شده به ویژه در بخش روسری، سرپوش‌ها و مدل‌های چادر دوخته، دقیقاً همان طرح‌های سه سال قبل بود در حالی که انتظار می‌رفت طی این سه سال حداقل طرح‌های بهتر و جدیدتری به بازار عرضه شود.

تحول از چادرهایی شبیه مانتو به مانتوهایی شبیه چادر

زمانی که اولین چادرهای متفاوت از چادر سنتی در قالب چادر ملی به بازار عرضه شد، تلاش شد برای استفاده راحت‌تر از چادر با دوخت آستین، چادر شبیه مانتو شود و در ادامه انواع چادرهای پوشیدنی و نه سرکردنی وارد بازار شد اما به نظر می‌رسد اکنون مانتوها به سمت چادر شدن پیش می‌روند به نحوی که یک خانم با پوشیدن یک مانتوی آزاد می‌تواند پوشش کامل را حفظ کند؛ یعنی تعریفی از لباس عفیفانه.

طراحی غیر حرفه‌ای غرفه‌ها

همچنان غرفه‌ها صرفاً برای فروش محصول نه عرضه و نمایش حرفه‌ای لباس ساخته شده‌اند و طراحی مناسبی ندارند. فقط تعداد کمی از غرفه‌ها عملاً شکل و ساختار درستی برای نمایش طرح‌هایشان ایجاد کرده‌اند. اگر به راستی طراحان و تولیدکنندگان کشورمان می‌خواهند وارد دنیای حرفه‌ای طراحی لباس حیا شوند، طراحی دکور غرفه‌ها یکی از علومی است که باید آن را بیاموزند.

در این دوره رنگ بیش از گذشته وارد طراحی لباس‌های عفیفانه شده است و جنس پارچه‌ها نیز متفاوت‌تر و حرفه‌ای‌تر شده‌اند اما همچنان تحولی که بتوان گفت ما را به کشورهای موفق در عرصه تولید پوشاک اسلامی نزدیک می‌کند اتفاق نیفتاده و حتی فاصله زیاد ما با کشورهایی مثل اندونزی، مالزی و ترکیه در طراحی و تولید پوشاک عفیفانه به شدت مشهود است.

نمایشگاه قرآن، همه ساله عنوان بین‌المللی بودن را در کنار عنوان خود دارد. لازمه بین‌المللی بودن اختصاص حداقل چند غرفه به تولیدکنندگان سایر کشورهای اسلامی است و بخش عفاف و حجاب بهترین بستر برای بین‌المللی شدن واقعی نمایشگاه قرآن است.

شنبه/ شلوغ‌ترین بخش نمایشگاه قرآن در حسرت بین‌المللی شدن

اگر چه اجازه برگزاری حضوری نمایشگاه قرآن امسال دیر صادر شد و مسئولان برپایی این دوره عملاً زمان زیادی برای برنامه‌ریزی نداشتند اما واقعیت این است که بسیاری از کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی در طراحی و تولید پوشاک حیا بسیار موفق هستند و نمایشگاه قرآن به ویژه به دلیل جنبه بین‌المللی که برای آن قائل هستیم، عملاً می‌تواند محل حضور برندهای برتر پوشاک اسلامی از سرتاسر جهان باشد؛ اتفاقی که اگر رخ دهد قدر مسلم طراحی و تولید پوشاک عفیفانه در ایران را متحول خواهد کرد.

در بخش عفاف و حجاب این دوره از نمایشگاه قرآن فقط جنس پارچه‌های عرضه شده بین‌المللی بود و کمتر پارچه داخلی می‌شد در میان پارچه‌های عرضه شده پیدا کرد و این نقص بزرگی برای کشور مصرف‌کننده عمده چادر مشکی جهان است که همچنان فقط یک کارخانه داخلی با حداقل تولید داخلی داشته باشد.

همچنان فصل مد رمضان متعلق به کشورهای غیر مسلمان است

در حالی که کشورهای غیر اسلامی با هدف صِرف کسب درآمد در تلاش برای اضافه کردن یک فصل مد جدید به عنوان فصل مد رمضان به چهار فصل مد هستند، هیچ تلاش و برنامه‌ریزی برای استفاده گسترده از ظرفیت طراحان و تولیدکنندگان ایرانی برای ورود به عرصه جهانی لباس حیا نشده است.

این در حالی است که با بین‌المللی کردن نمایشگاه قرآن به ویژه در بخش عفاف و حجاب و دعوت گسترده از طراحان و تولیدکنندگان محصولات حیا از سایر کشورها می‌توان برای رمضان نه تنها با اهداف مالی که با اهداف مالی ـ فرهنگی فصل مد تعریف کرد. تعامل با طراحان برتر لباس عفیفانه (حیا) جهان می‌تواند به طراحان ما در برداشتن گام‌های بلندتر به سمت طراحی بهتر لباس‌های عفیفانه کمک کند و نمایشگاه قرآن می‌تواند و باید بستر این تعامل باشد.

شنبه/ شلوغ‌ترین بخش نمایشگاه قرآن در حسرت بین‌المللی شدن

یک ظرفیت بزرگ دیگر که در بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن نادیده گرفته شده امکان برپایی کارگاه‌های آموزشی با حضور طراحان داخلی و بین‌المللی است. سه سال پیش کارگاه‌های آموزشی فروش اینترنتی و ساخت وب‌سایت فروش برای تولیدکنندگان در نمایشگاه قرآن برگزار شد. پس از نمایشگاه نیز این کلاس‌ها ادامه پیدا کرد. اقدامی که موجب شد بسیاری از تولیدکنندگان نوپا با ورود به صفحات اینترنت کسب و کار خود را رونق داده و به فروشندگانی موفق تبدیل شوند.

اکنون همه جهان و ایران به سبب کرونا، با آموزش‌های و کنگره‌های بین‌المللی و همایش‌های آنلاین بین‌المللی آشنا است. نشست‌هایی که می‌شد با موضوع لباس عفیفانه در بخش عفاف و حجاب برگزار کرد که این مهم نیز انجام نشد و بخش عفاف و حجاب نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم هیچ نصیبی از بین‌المللی بودن این نمایشگاه نبرده است.

گزارش تصویری بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن 

انتهای پیام
captcha