به گزارش خبرنگار ایکنا، علاءالدین بروجردی، رئیس این جلسه و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در اختتامیه اولین «اجلاس بینالمللی مکتب شهید سلیمانی» به عنوان سخنران نخست گفت: همه ما مدیون شهید بزرگوار سردار حاج قاسم سلیمانی هستیم و او از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است و خداوند را شاکریم که چنین شخصیتی در کشور ما میزیسته است. مطمئن باشید اگر دشمن بخواهد در مسیر معرفی چهره نورانی شهید سلیمانی انحرافی ایجاد کند خداوند مانع آنها خواهد شد.
وی با بیان اینکه روزهای بعد از شهادت حاج قاسم و ابومهدی المهندس روزهای سختی برای ملت ایران و عراق بود، اظهار کرد: عشق و علاقه حاج قاسم از سوی خداوند به خاطر کارنامه درخشان و الهیاش در دلهای مردم جا گرفت. حاج قاسم واقعا فردی متواضع بود و تواضع او به حدی بود که وقتی مسئولان خارجی به ایران میآمدند تقاضای ملاقات با او را داشتند لذا وقتی کسی در مقابل خداوند متواضع باشد خداوند او را بالا خواهد برد و محبوب خواهد کرد.
نماینده سابق مجلس ادامه داد: عشق به انسان سبب شد تا چندین روستای سوریه که در محاصره داعش بود با کمک شهید سلیمانی نجات پیدا کند به ویژه روستاهایی که ایزدیها در آن میزیستند. شهید سلیمانی عشق به انسان داشت و در این عشق میان ادیان تمایز قائل نمیشد.
بروجردی با بیان اینکه شهید سلیمانی به شهادت و ولایت عشق ویژهای داشت، عنوان کرد: او هرجا که میرفت میگفت دعا کنید تا شهید شوم. طوری که در یکی از مراسم کرمان شخصی به او گفت حاج قاسم همه را فرستادی تو ماندی و حاج قاسم میگفت خدایا حکمت چیست که همه دوستان من شهید شدند ولی من ماندهام. واقعاً مشتاق شهادت بود و مکرراً از همه میخواست برای شهادت او دعا کنند.
در ادامه این نشست محمدتقی فیاضبخش، نویسنده و مفسر قرآن به سخنرانی پرداخت و گفت: وقتی ما درباره یک مکتب سخن میگوییم باید گفت آن مکتب چیست و چگونه به وجود آمده، لذا برای تبیین مکتب باید جلوه و روح مکتب تبیین شود.
وی ادامه داد: اگر هر مکتبی از تفکر ریشهداری برخوردار باشد میتوان گفت آن مکتب ماندگارتر است مانند مکتب انقلاب اسلامی که با وجود دشمنیها روزبهروز چراغش فروزانتر میشود. مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی از روح عظیمی برخوردار است که به صورت انفجاری در دنیا متبلور شده است.
این مفسر قرآن ادامه داد: روح شهادت مهم است و سردار سلیمانی در راه خداوند به شهادت رسیده است. اخلاص و تقوا ملاک سنجش آدمیت است و بنابراین روح شهادت به آن چیزی که روح صدقین را رقم زده باز میگردد. مقام شهید ازآن کسانی است که به ولایت منتسب هستند و شهید سلیمانی از این جنس بود و فردی بود که در باطن و ظاهر به فرامین دینی، امامان و انبیا و ولایت پایبند بود.
فیاضبخش گفت: شهید حاج قاسم مانند ملکوتیان شاهد و مشهود است. روح شهادت روح اخلاص است و شهادت مقام حضور است و انسان دائماً خود را در محضر خداوند میبیند و انسانهایی شهید واقعی هستند که اعتقاد واقعی به ولایت داشته باشند و شهید سلیمانی قلباً به ولایت اعتقاد داشت.
ابراهیم متقی، دبیر علمی همایش از دیگر سخنرانان این نشست بود که گفت: در این همایش هشت کمیته علمی فعالیت داشتند و هریک موضوعات مختلف را پیگیری میکردند.
وی با بیان اینکه سردار سلیمانی دارای اخلاق راهبردی بود، افزود: اخلاق راهبردی در اندیشه شهید سلیمانی جایگاه ویژهای داشت. همچنین ایشان به عامگرایی توجه داشت و معتقد بود برای امنیت منطقه بدون عامگرایی و استفاده از ظرفیت مردم نمیتوان کاری کرد.
استاد دانشگاه تهران بیان کرد: دفاع اجتماعی و کنش راهبردی و چگونگی سازماندهی جامعه و نیروهای مقاومت از سوی شهید سردار سلیمانی در کمیتههای علمی اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. درواقع مکتب شهید سلیمانی بدون تفکر اتصال استراتژیک معنا پیدا نمیکند. سردار سلیمانی توانست یک موازنه جدید منطقهای را ایجاد کند و مقابل موازنه آمریکایی که جنگمحور بود مطرح شد.
متقی گفت: مکتب سلیمانی مبتنی بر امنیت اجتماعی است و بعضیها معتقدند که جامعه باید امنیتی شود ولی امنیت اجتماعی مبتنی بر فضایی است که درونزاست و در حوزه مقاومت بدون اجتماعی کردن امنیت هیچ موفقیتی کسب نمیشد. الگوی شهید سلیمانی مبتنی بر امنیتسازی و مقاومت بود و کنش شهید سلیمانی در حوزه شهروندی مسئولیت اجتماعی را مهم میدانست و آن را بخشی از حقوق شهروندی توصیف میکرد.
وی تأکید کرد: اندیشه و مکتب شهید سلیمانی اندیشه قدرت بود و وقتی جنگ میان قدرتها به وجود میآید مقاومت جایگزین قدرت میشود چون قدرت زمانی معنا پیدا میکند که بتواند در موازنه منطقهای تأثیر داشته باشد.
منوچهر متکی سخنران آخر این نشست بود که در آغاز گفت: نظم بعد از پایان جنگ جهانی که فاتحان جنگ با ادعای ایجاد صلح و امنیت به وجود آوردند طوری رقم خورد که ادعاهایشان گوش فلک را کر کرده بود، لذا این همایش یک «نه» بزرگ به مدعیان حقوق بشر و امنیت جهانی است.
وی ادامه داد: شهدا عاشقوار به دنبال مرگ میگشتند و میخواستند به هر بهانهای در هر مجلس و فتوحاتی شرکت کنند. شهدا مرگشان را خودشان انتخاب کردند و به همین دلیل مرد نکونام نمیرد هرگز.
وزیر اسبق امور خارجه تأکید کرد: فلسفه خلقت جدال میان حق و باطل است و انسانها در بطن این مبارزه هستند و میتوانند انتخاب کنند با حق باشند یا با باطل. همه رهبرانی که انقلابشان به پیروزی میرسد بعد از مدتی حکمرانی محافظهکار میشوند ولی وقتی به پیامهای امام راحل بعد از انقلاب نگاه میکنید که گویا تازه نهضت را شروع کردهاند و میگفتند تا پرچم لا اله الا الله در تمام دنیا طنینانداز نشود این نهضت ادامه دارد و شهید سلیمانی شاگرد چنین مکتبی است.
متکی با بیان اینکه شهید سلیمانی و امثال او سعی کردند در تاکتیکها نه یک قدم جلو بیفتند و نه یک قدم عقب و لذا از او کمتر اشتباه مشاهده میشد، عنوان کرد: اقتدار یک ملت در گروی استفاده از همه ظرفیتهایش است و کسی که بتواند با استفاده از این ظرفیتها وحدت ایجاد کند یک هنرمند است و شهید سلیمانی یک هنرمند بود، طوری که بعد از شهادتش همه ملت داغدار او شدند.
وی گفت: وقتی سردار سلیمانی میگفت ملت ایران جان من هزاران بار فدای شما باد از عمق وجودش بود. شهید سلیمانی واقعاً یک اسطوره بود و از ظرایف بسیاری بهره میبرد. آمریکاییها اگر میدانستند شهید سلیمانی از ژنرال سلیمانی خطرناکتر است قطعاً دست به ترور او نمیزدند.
وزیر اسبق امور خارجه تأکید کرد: وقتی حق در یک نگاه و در یک منطق و در یک زندگی متجلی میشود نمیتوان کاری کرد و هر حرکتی مقابل آن محکوم به شکست است، لذا سردار سلیمانی منطق آمریکا را که منطق زور بود شکست داد و آن را محکوم کرد. ۴۳ سال است که منطق عدالت امام راحل با منطق زور آمریکا در جدال است و هیچگاه آمریکا تا این حد به افول و زبونی نیفتاده بود.
وی در پایان یادآور شد: در یکی از برنامههای تلویزیونی که برگزار شد و در آن زمان سردار سلیمانی کمتر شناخته شده بود از من پرسیدند سردار سلیمانی کیست؟ و من گفتم او کسی است که در آینده او را خواهیم شناخت.
در پایان این مراسم از برگزیدگان علمی کمیتههای علمی در حوزه مقاله، کتاب و پایاننامه تجلیل به عمل آمد.
انتهای پیام