به گزارش خبرنگار ایکنا، سومین روز از رویداد سه روزه «نوآوری و اربعین» به همت مرکز نوآوری شفق و با همکاری جمعی از نهادهای فرهنگی با هدف کمک به دارندگان ایدهها و محصولات اربعینی برای ارتقای خلاقیت و رساندن ایدههای مرتبط با پیادهروی اربعین به محصول، امروز جمعه، ۱۰ مردادماه در «صندوق نوآوری و شکوفایی» برگزار شد.
مرتضی تسخیری، از بنیانگذاران مرکز شتابدهنده فرهنگی، قرآنی شفق در گفتوگو با ایکنا، به برنامهها و روند برگزاری سومین و آخرین روز رویداد «نوآوری و اربعین» پرداخت و با اشاره به نقشآفرینی نهادهای مختلف در اجرای این برنامه، اظهار کرد: مرکز شفق، در کنار آکادمی هدی و صندوق حمایت از صنایع خلاق، از برگزارکنندگان اصلی این رویداد سهروزه است که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار میشود.
برپایی کارگاه «شیوه ارائه به داوران و سرمایهگذاران»
وی با بیان اینکه امروز، دهم مردادماه آخرین روز برگزاری این رویداد است، در تشریح برنامههای این روز گفت: در ابتدای روز، کارگاهی با موضوع شیوه ارائه به داوران و سرمایهگذاران برگزار شد. در این کارگاه، شرکتکنندگان با اصول ساختاردهی به ارائههای خود، نحوه روایتسازی، استفاده از سادگی در بیان و جذب مخاطب آشنا شدند. این آموزشها در راستای آمادگی برای مرحله نهایی داوری طراحی شدهاند.
تسخیری به معرفی برنامههای کارگاه صبح امروز ویژه رویداد اشاره و بیان کرد: محمدمهدی باریده، از اعضای اولیه مرکز شفق، مدرس این کارگاه بود. وی سابقه فعالیت در حوزه مشاوره کسب و کار و پیش از این نیز مدیریت بازاریابی مجموعه پیپینگ را بر عهده داشته است. موضوع اصلی کارگاه نیز بر نحوه صحیح و مؤثر ارائه ایده به سرمایهگذاران و داوران متمرکز بود.
اهدای 5 جایزه به شرکتکنندگان برگزیده
وی افزود: در این رویداد، مجموعاً پنج جایزه به شرکتکنندگان برگزیده اهدا میشود. سه جایزه به نفرات اول، دوم و سوم تعلق میگیرد و دو جایزه نیز به آثار برتر در حوزه رسانه اختصاص دارد. افزون بر این جوایز، جایزهای با عنوان «شفق» که به عنوان «جایزه ایران» نیز شناخته میشود، به اثر برتری تعلق میگیرد که به بازنمایی تصویر ایران میپردازد.
تسخیری بیان کرد: فرآیند داوری این رویداد براساس معیارهای تخصصی و با حضور داورانی از نهادهای معتبر انجام میشود. اعضای هیئت داوران شامل نمایندگانی از جایزه شفق، آکادمی هودا، صندوق توسعه صنایع خلاق و بنیاد آلا هستند. همچنین، بنیاد آلا بازوی مسئولیت اجتماعی گروه دستبهدست بهشمار میآید.
پس از پایان کارگاه، شرکتکنندگان بهصورت گروهی آماده ارائه اسلایدها و روایتهای خود شدند. از ساعت ۱۵ میز داوری تشکیل شد و گروهها(که تعدادشان به حدود ۱۲ تا ۱۳ تیم میرسد) ارائههای نهایی خود را در مقابل داوران و سرمایهگذاران انجام دادند.
در ابتدای این بخش، گروه «تکقدم» نسبت به ارائه ایده خود به داوران اقدام کرد. مصطفی خرم، ارائه کننده این گروه طی سخنانی بیان کرد: انسانها علاقه دارند تا حس اربعین و پیادهروی اربعین حسینی را پس از پایان این مراسم و در طول یک سال حفظ کنند و گروه تکقدم در این زمینه برنامهای ویژه با عنوان «همقدم با تو» تدارک دیده است.
وی اظهار کرد: در این برنامه برگهای در قالب ایجاد یک کمپین بزرگ در نظر گرفته شده است که علاقهمندان میتوانند با شرکت در این کمپین و پر کردن برگه مربوط به آن که شامل دلنوشتههایی با امام زمان(عج) است احساس خود را به صورت درونی برای مراسم اربعین و پس از آن حفظ کنند.
خرمی تصریح کرد: علاقهمندان در این برگه باید دقایق حضور خود را در مراسم پیادهروی اربعین حسینی بیان کرده و اعلام کنند که در کدام لحظه حضور خود در این مراسم وجود امام زمان(عج) را احساس کردهاند.
در ادامه، برنامه ارائه گروه بازی «همقدم» اجرا شد. در این بخش، سیدامیر درودی، ارائه کننده این گروه طی سخنانی بیان کرد: گروه بازی همقدم اقدام به ارائه یک بازی با همین عنوان به این رویداد کرده است. امروز اکثر بازیهای موجود خالی از معنا و مفهوم بومی و ملی هستند. در بازی همقدم، بازی کنندگان با احداث یک موکب با چالشهایی مواجه میشوند و باید از این چالشها عبور کنند.
وی گفت: نسخه کامل این بازی طی ۱۲ ماه آینده ارائه شده و در اولین قدم نیز جذب ۶۰ هزار نفر در نظر گرفته شده است. امیدواریم با این کار کوچک هدیهای به ساحت مقدس امام حسین(ع) تقدیم کنیم. با اجرای این بازی افرادی که از آن استفاده میکنند با بسیاری از کلمات عربی (حداقل ۳۰ کلمه) آشنا شده و میتوانند نیاز خود را مرتفع کنند.
درودی با بیان اینکه این بازی، تعاملی و با محوریت فرهنگ اربعین و خدمترسانی است، اظهار کرد: در این بازی مفاهیم و ارزشهای اربعینی نیز به مخاطبان ارائه شده و بازی کنندگان میتوانند با این ارزشها و مفاهیم آشنا شوند.
در ادامه، میرعلیپور، نماینده گروه «آخرین خرما» نیز در سخنانی بیان کرد: آخرین خرما راه حلی برای قلبهای رنجدیده شیعیانی است که به دنبال کار برای مردم مظلوم فلسطین هستند. در این برنامه قصد داریم با استفاده از سینیهای خرما و نیز بهرهگیری از برخی بلاگرها موضوع گرسنگی مردم مظلوم فلسطین را به گوش جهانیان برسانیم.
وی تصریح کرد: ارائه تسبیح هسته خرما و فروش آن به مردم در این برنامه در نظر گرفته شده تا درآمد حاصله به مردم مظلوم غزه اختصاص پیدا کند. در این زمینه برنامههایی مانند هماهنگی با مواکب مختلف و رسانهها برای توسعه کمپین آخرین خرما نیز در نظر گرفته شده است تا پیام مردم مظلوم غزه از طریق مراسم اربعین به گوش دنیا برسد.
وی اظهار کرد: تلاش داریم زمینهای فراهم شود تا موضوع مردم مظلوم غزه به صورت مسئلهای سیاسی از سوی حاضران در پیادهروی اربعین پیگیری شده و در هر فرصتی مردم به یاد مردم مظلوم فلسطین و غزه باشند.
در ادامه، احسان توکلی، نماینده گروه «نورالحسین(ع)» نیز در سخنانی اظهار کرد: این گروه عشق، فناوری و پیام عدالت را با یکدیگر ادغام کرده است. همانگونه که خاک کربلا و آب فرات شفابخش است، کفپوشهایی تهیه شده تا با هر قدم عاشقان امام حسین(ع) نور و برقی تهیه شود که این چراغ یادگاری زنده از مسیر عشق است. هدف ما این است که هر خانهای چراغ ویژه خود را داشته باشد و چراغی داشته باشند که از مسیر پیادهروی اربعین حسینی روشن شود. نورالحسین(ع) اولین چراغ جهان با انرژی متبرک مسیر عشق است.
توکلی تصریح کرد: امسال به دنبال ذخیره انرژی برقی از قدمهای زائران هستیم به این صورت که پالتهایی با نقش پرچم رژیم صهیونیستی تعبیه کنیم که وقتی زائران از روی آن میگذرند، قدمهای ایشان باعث ایجاد و ذخیره برق شود.
در ادامه، علی تابع، نماینده گروه «دستتو بده به دوستم» نیز در سخنانی به ایده این گروه پرداخته و اظهار کرد: در مراسم اربعین حسینی جمعیت زیادی به همراه کودکان خود شرکت میکنند و این گروه به دنبال اتحاد این کودکان با کودکان مظلوم فلسطین است. در این زمینه میزی ویژه با ظروف خالی غذا طراحی شده و کودکان حاضر در مراسم باید با استفاده از لگوی موجود، سازه بسازند و والدین ایشان نیز این سازه را استوری کنند.
وی بیان کرد: این برنامه به نوعی عمومیت داشته و تمامی کودکان حاضر در مراسم اربعین میتوانند در این برنامه شرکت کنند. همچنین، در راستای اجرای این برنامه از وجود رسانههای داخلی و خارجی نیز استفاده میشود.
در ادامه، شایان شیرازیان، نماینده گروه «طریقالفؤاد» نیز در سخنانی در رابطه با ایده خود بیان کرد: این طرح نمادی از صلح و در امتداد مسیر اربعین حسینی است. طبق این طرح، درختهای زیتون در دو طرف جاده پیادهروی اربعین حسینی غرس میشود. در این زمینه درختهای زیتون با شعار سایه حسین؛ صلح برای جهان در پنج کیلومتری پایانی انتهای مسیر پیادهروی غرس میشود تا زائران در کنار آن آرامش گیرند.
وی اظهار کرد: طی اربعین امسال کاشت نهالهای زیتون در یک کیلومتر از مسیر پیادهروی اربعین حسینی در نظر گرفته شده است و امیدواریم این برنامه با هماهنگی مسئولان ایرانی و عراقی و با مشارکت زائران اربعین حسینی به خوبی اجرا شود.
در ادامه، لعیا اعتمادسعید، نماینده گروه «پرباز» نیز طی سخنانی درباره ایده خود در این رویداد بیان کرد: ایده گروه شامل ربات مسیریابی نیازهای ویژه در مراسم پیادهروی اربعین حسینی است. هر سال میلیونها زائر در مسیر نجف به کربلا حضور دارند که هر کدام ممکن است با توجه به حضور کودکان، افراد سالمند و ... با مشکلاتی مواجه شوند.
وی تصریح کرد: این ربات در شبکه اجتماعی بله تعبیه شده و افراد میتوانند با مراجعه به این ربات اطلاعات دقیق ویژه برای یافتن موکبهای مختلف و مکانهای ویژه برای رفع نیازهای خود را به دست آورند. تمامی زائران از کوکان خردسالان گرفته تا سالخوردگان ممکن است در مراسم اربعین نیازهایی داشته باشند که والدین و همراهان ایشان میتوانند با مراجعه به این ربات نسبت به رفع نیازهای ایشان اقدام کنند.
در ادامه، امینمهدی زمانی، نماینده گروه «توراهی» نیز طی سخنانی بیان کرد: ایده این گروه شامل بسته سبک چندمنظوره زائر اربعین برای ارائه راه حل نوآورانه ویژه سلامت، انرژی و راحتی زوار است. زوار حسینی هر سال با چالشهایی مانند محدودیت فضا، عدم دسترسی به منابع و یا چالشهای جسمی مواجه هستند که گروه توراهی با ارائه این ایده به دنبال رفع این چالشهاست.
وی اظهار کرد: بسته مهیا شده از سوی گروه توراهی شامل مهمترین اقلام ویژه زوار برای رفع چالشهای پیش روی ایشان است و برای ارائه آن به زوار بستههای ویژهای تهیه شده و در اختیار زوار قرار میگیرد. در راستای تولید و تهیه این بسته ویژه نکاتی همچون تجریه زوار، حمایت از تولید داخلی، کاهش اثرات زیستمحیطی و گسترش فرهنگ زیارت آگاهانه در نظر گرفته شده است.
در ادامه، امیرعباس شاهمرادیپور، نماینده «گروه سلام» نیز طی سخنانی اظهار کرد: ایده گروه سلام به دنبال تحول دیجیتال در بزرگترین گردهمایی بشری یعنی اربعین حسینی به عنوان فرصتی برای نوآوری و خدمترسانی است. گروه سلام به دنبال ایجاد اپلیکیشنی برای مسیریابی هوشمند، پاسخگویی به سوالات و ارائه پیشنهادهای شخصیسازی شده است.
وی گفت: ابتداییترین پاسخی که در این اپلیکیشن ارائه میشود، سرویس تاکسی اینترنتی به زوار اربعین حسینی است. همچنین، کسانی که قصد طی طریق با خودروی شخصی خود تا مرزهای مشخص هستند، میتوانند با استفاده از این اپلیکیشن نقطه مورد نظر برای پارک ماشین و اسکان خود را پیدا کنند.
شاهمرادیپور بیان کرد: تا به امروز با نهادهای فراوانی برای اجرای این ایده هماهنگ شده و امیدواریم به زودی این ایده در سطح گسترده استفاده شود. نسخه اولیه این محصول نیز با محصول پارکینگ هوشمند و شبکه ارتباطی میان زائران و موکبداران اجرا میشود.
در ادامه، ادیبی، نماینده گروه «ژئوتد» نیز طی سخنانی بیان کرد: گروه ژئوتد به دنبال ایجاد دغدغهای جدی در راهپیمایی اربعین حسینی برای آزادیخواهان اروپا و آمریکا است. ایده گروه ژئوتد ایجاد یک سنجه برای ارائه تصاویر زیبای آسمان، خاک و آب برای زوار است. زوار اربعینی از جمله آزادیخواهان اروپایی و آمریکایی میتوانند تصاویر خود از آسمان، خاک و آب را تهیه کرده و نقطه نظرات خود را در رابطه با آسمان و خاک و آب اربعین حسین به جهانیان مخابره کنند.
در ادامه، مریم حقی، نماینده گروه «رونق راه کربلا» نیز در سخنانی به معرفی ایده این گروه پرداخت و اظهار کرد: ایده این گروه حمایت از مشاغل مردمی در مسیر زیارت عتبات عالیات است. مراسم اربعین حسینی فرصتی مناسب برای معرفی مشاغل مردمی و بهرهگیری زوار از تولیدات مردم بومی استانهای مرزی است.
حقی تصریح کرد: برای اجرای این طرح گروه رونق راه کربلا به دنبال ایجاد کمپینی مملو از هشتگهای رونق راه کربلا برای دیده شدن مردم محلی است تا زمینهای فراهم شود و زوار حسینی در درون مرزهای کشور با مشاغل مردمی و بومی مناطق مختلف آشنا شده و از تولیدات آنها استفاده کنند تا به رونق تولیدات ایشان نیز کمک کرده باشند.
در ادامه، حسنزاده، نماینده گروه «احلی» نیز طی سخنانی به ارائه ایده خود برای داوران پرداخت و بیان کرد: طبق آمار به دست آمده بیشتر تواتر بیماریهایی که به لحاظ ویروسی و گوارشی در مسیر پیادهروی اربعین حسینی رخ میدهد، از لحاظ تغذیهای است. طبق ایده گروه احلی، به دنبال غنیسازی عسل با پروبیوتیک برای مقابله با بیماریهای موجود در مسیر پیادهروی اربعین بوده است.
وی اظهار کرد: در این زمینه به دنبال ارائه عسل تولید شده به تعاونیهای مصرف موجود در کشور عراق هستیم تا این محصول در اختیار زوار قرار گرفته و از میزان بیماریهای موجود در این مسیر کاسته شود. گروه احلی از ظرفیتی برای بستهبندی عسل برخوردار است که میتواند عسل را به صورت بستهبندی شده در اختیار مواکب اربعین قرار دهد. محصول گروه احلی، ارگانیک و غنیسازی شده برای مقابله با بیماریهای موجود در مسیر پیادهروی است.
داوری ایدههای اربعینی
در ادامه مراسم اختتامیه رویداد سه روزه «نوآوری و اربعین» امروز، ۱۰ مردادماه به همت مرکز نوآوری شفق و با همکاری جمعی از نهادهای فرهنگی با هدف کمک به دارندگان ایدهها و محصولات اربعینی برای ارتقای خلاقیت و رساندن ایدههای مرتبط با پیادهروی اربعین در محل «صندوق نوآوری و شکوفایی» برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، مجید آتشکار، دبیر رویداد نوآوری و اربعین طی سخنانی بیان کرد: گرچه گاهی چراغی خاموش میشود، اما همواره افرادی هستند که آن را دوباره روشن میکنند. در نهایت انسانهایی هستیم که با تمام کاستیها و تلاشهایمان، برای ساختن آیندهای بهتر گردهم آمدهایم. از صمیم قلب از تمامی منتورها، داوران، مجموعهها و نهادهایی که در برگزاری این رویداد نقشآفرینی کردند، قدردانی میکنیم، از جمله آکادمی هدی، مرکز آلاء، صندوق نوآوری، صنایع خلاق و سایر حامیانی که بیدریغ ما را یاری دادند.
وی تصریح کرد: همچنین، از تکتک شرکتکنندگان پرتلاش که با وجود محدودیتها حضوری مؤثر داشتند، سپاسگزاریم. امید آن داریم که این مسیر به رشد و توسعه ایدهها، کسب و کارها و نوآوریهایی منجر شود که روزی در قامت شرکتهایی تأثیرگذار در جامعه بدرخشند.
در ادامه این مراسم و با حضور داوران رویداد از گروههای برتر رویداد سه روزه «نوآوری و اربعین» تجلیل شد. در پایان این رویداد گروههای پرباز، همقدم و آخرین خرما به عنوان گروههای اول تا سوم این رویداد معرفی و تجلیل شدند. همچنین، جایزه ویژه حوزه رسانه نیز که از سوی آکادمی هدی اعطا شد، به گروه آخرین خرما تعلق گرفت. جایزه ایران نیز که از سوی مجموعه شفق اعطا شد، به دو گروه طریقالفواد و رونق کربلا تعلق یافت.
انتهای پیام