عباس امام جمعه؛ قاری پیشکسوت و داور بینالمللی قرآن، روز گذشته دوشنبه 27 مرداد، 45 فایل تلاوت ارسالی از سوی قاریان دانشجو از 36 کشور جهان، که متقاضی شرکت در رشته قرائت تحقیق
هفتمین دوره مسابقات بینالمللی قرآن کریم دانشجویان مسلمان بودند، در مرحله مقدماتی مورد ارزیابی و غربالگری قرار داد.
این مرحله از مسابقات در استودیوی مبین سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور انجام شد و امام جمعه پس از اتمام بررسی و ارزیابی فیلمهای تلاوت در گفتوگو با خبرنگار ایکنا به ویژگیهای شاخص این مسابقات اشاره و با تحلیل آنچه از اجرای تلاوتها شاهد بود، گفت: این مسابقات همانند دیگر مسابقات قرآن جنبه عمومی ندارد که در آن طیفهای گوناگون از قاریان و حافظان در سنین مختلف حضور پیدا کنند.
این داور مسابقات بینالمللی بیان کرد: چون با قشر خاص دانشجو در این مسابقات روبرو هستیم که شاید نه به شکل حرفهای و تکنیکی، قرآن تلاوت میکنند، لذا تصور میکنم، حداقل در این مرحله نباید توقع بیش از اندازه داشت، البته در میان فیلمهای تلاوتی که مورد بررسی قرار دادم، 10 فایل تصویری، تلاوتهای قابل قبول و رضایتبخشی داشتند. به هر حال این متسابقان جوان هستند و انتظار میرود که بیش از پیش در ارتقای سطح کیفی تلاوتهای خود کوشا باشند. این امر را از آن جهت عرض میکنم که عرصه رقابت، عرصه بینالمللی است.
وی ادامه داد: مثلاً این حقیر که سالها قبل در مسابقات قرآن مالزی شرکت کردم، نیز حدود 23 سال داشتم و جوان بودن نمیتواند، دلیل موجهی باشد و به این بهانه بگوییم سطح نازل فنی دانشجویان قابل اغماض است. معتقدم در عرصه رقابت بینالمللی باید حضور بهترینها را شاهد باشیم و آنها میتوانند به جهت دسترسیهای نامحدود آموزشی در فضای مجازی، سطح کیفی تلاوتهای خود را ارتقا داده و سپس در مسابقات شرکت کنند. در این مرحله تلاوت از اکثر نقاط دنیا را داشتیم و از فایلهای بررسی شده، قاریان کشورهای جنوبشرقی آسیا و یکی دو نماینده از مصر توانستند انتظارات را برآورده سازند.
این قاری بینالمللی گفت: این مسابقات داعیه بینالمللی بودن را دارد و قواعد آن نیز باید از اصول و قوانین رقابتهای بینالمللی تبعیت کند و اجازه نداریم از آن عدول کنیم؛ برای تقویت سطح قاریان دانشجو میتوان با استفاده از راهکارهایی ساختاری، مسابقات را به سمت و سویی سوق داد که به سطح کیفی قابل انتظار یک رقابت بینالمللی نزدیک و منطبق شود.
امام جمعه در پاسخ به این پرسش که آیا یکی از آن راهکارها میتواند، برگزاری دورههای توانمندسازی منتخبان این مرحله برای آمادگی بیشتر در مرحله نهایی مسابقات باشد؟ گفت: تحقق این امر به بضاعت ستاد برگزاری مسابقات و قوانین و مقررات و سیاستهایی که برای آن وضع شده، بستگی دارد. ابتدا باید دید این مسابقات با توجه به حدنصاب امتیازی که داوران برای هر یک از متسابقان در نظر میگیرند، قرار است در مرحله نهایی از چه تعداد شرکتکننده برای حضور دعوت کند؛ همچنین، بسیاری از آنها به جهت بُعد مسافت امکان حضور و شرکت در دورههایی که به آن اشاره شد، ندارند و نهایت باید برای آنها دورههای توانمندسازی به شکل آنلاین برگزار شود.
وی در پایان گفت: با همه این تفاصیل بسیاری از قاریان که حدنصاب امتیاز لازم را دریافت کرده و مدنظر برای راهیابی به دوره بعدی مسابقات هستند، میتوان با تنها تذکر یکی دو مورد برای حضور موفق در مرحله نهایی مهیا کرد؛ به طور مثال در مورد یکی از قاریان، پس از ارزیابی فیلم تلاوتش، تنها اشکالی که میتوانستم نسبت به اجرای او بگیرم، این بود که شتابزده و با ریتم تند تلاوت میکرد که میتوان به شکلی گزیده و مجمل و در ارتباطی مجازی با او، این موارد جزئی را به او گوشزد کرد و نیاز به حضور او در یک دوره خاص توانمندسازی و ارتقای سطح کیفی تلاوت نیست.
انتهای پیام