کد خبر: 4300906
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۴:۲۱
سردار مهدی امیریان:

تعهد رسانه برای ماندگاری مفاهیم در تاریخ است

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با اشاره به آنکه فعالیت رسانه‌ها با رویکرد نگاه متعهد، نه برای امروز که باید برای تاریخ باشد تصریح کرد: نتیجه کار برخی از فعالیت‌های کلان رسانه‌ای ما در حوزه جریان‌سازی مفاهیمی چون دفاع مقدس، انقلاب، مقاومت و پایداری شاید توسط خود ما دیده نشود؛ اما باید طوری عمل کنیم که حرف‌های امروز ما برای آینده سخن بگویند.

به گزارش ایکنا؛ نشست‌خبری سردار مهدی امیریان، مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با رویکرد تشریح فعالیت‌های جدید این موزه و تجلیل از خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار؛ امروز 29 مرداد در سالن «قصر شیرین» باغ‌ موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

سردار امیریان در ابتدای این نشست ضمن تسلیت مناسبت‌های پیش‌رو، چون رحلت حضرت رسول(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا(ع) و نیز گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و به‌ویژه جنگ 12 روزه گفت: در کنار نام‌های بلندی از سرداران و فرماندهان کشورمان که جنگ 12 روزه در قامت ترور ناجوانمردانه رژیم غاصب صهیونی، آنها را از ما گرفت؛ افرادی چون شهید سردار محمد باقری، به عنوان رئیس هیئت‌امنای موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و نیز بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و همچنین سردار سلامی، عضو هیئت‌امنای موزه؛ شهدایی بودند که به شکل مستقیم با ما در ارتباط بودند.

یاریگری میدان رسانه و میدان عمل در جنگ نرم و سخت

سردار امیریان با اشاره به آنکه در میان خبرنگاران صحبت از اهمیت کار خبر، خاصه در حوزه مقاومت و پایداری کاری بسیار دشوار است یادآور شد: در مدت 20 سال کار پژوهشی و رسانه‌ای در حوزه دفاع مقدس به این مهم بسیار پی بردم که در مواجهه‌های سخت و نرم، دو «میدان عمل» و «میدان رسانه» باید کنار یکدیگر حضور داشته باشند و برهم تأثیر بگذارند. اگر پیروزی میدان بدست آید، اما رسانه کنار آن نباشد؛ آن پیروزی میدان نیز به چشم نمی‌آید و به تاریخ سپرده خواهد شد.

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با اشاره به تجربه 12 سال حضور به‌عنوان مدیرعامل «مؤسسه فرهنگی شهید باقری»، بر این مهم تأکید داشت که اگر سردار حسن باقری به‌عنوان یکی از نخبه‌ها و خبره‌های اطلاعات-عملیات جنگ بدل شد باید اصلی‌ترین دلیل توفیق او را در کار خبر و تجربه خبرنگاری ایشان دانست و افزود: درباره شهید بزرگوار حسن باقری به جِد به این مسئله ایمان دارم که ویژگی‌های خبری و سابقه خبرنگاری او بود که این شهید بزرگوار را به جایگاهی والا و بالا در میدان‌های حق علیه باطل بدل کرد.

معیارهای خبرنگار متعهد و اثرگذار

سردار امیریان در ادامه به برخی از خصوصیات شهید باقری در قامت فرمانده اطلاعات -عملیات سپاه و از خبرنگاران به‌نام عرصه دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: نظم به‌عنوان اصل و نیاز کار رسانه‌ای؛ دیدن زوایای پنهان محیط پیرامونی؛ نگاه تحلیلی و آینده‌نگری؛ ارتباط سازنده و برقراری این ارتباط با مخاطبان؛ امانت‌داری و انعکاس درست اطلاعات مهم‌ترین اولویت‌ها و درس‌هایی بود که شهید باقری از کار خبرنگاری گرفت و آن را در مراحل بالاتر فرماندهی به زیباترین شکل ممکن ادا کرد. امروز نیز باید تمام این مؤلفه‌ها به‌عنوان سنگ محکی برای تمیز فعالیت کار خبرنگاران متعهد در نظر گرفته شود.

فصل جدید فعالیت موزه انقلاب و دفاع مقدس 

بخش دیگری از صحبت‌های مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به تبیین و تشریح فعالیت‌های این موزه که سکان‌داری اداره آن را از اسفندماه سال 1403 در دست گرفته است اختصاص داشت.

وی با اشاره به بخشی از وظایف ذاتی موزه که حفظ و صیانت از انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مقاومت و جنگ 12 روزه است گفت: تالارهایی که در اینجا حضور دارند از «موزه مقاومت» که خود شهید سلیمانی آن را بنیان گذاشت تا دیگر موزه‌ها چون «در لباس سربازی»؛ در دوران جدید اولویت خود را خدمت به مردم با تأکید بر جوانان و نوجوانان قرار داده است و تلاش می‌کنیم در کنار ارائه خدمات تام و تمام برای بازدیدهای انفرادی، بازدیدهای گروهی را افزایش دهیم. اما به جِد به این مسئله معتقدیم که رویدادمحوری، خاصه در قالب بازدیدهای گروهی می‌تواند اثرگذاری بیشتر و بالاتری در حوزه جریان‌سازی مفاهیم دفاع مقدس، مقاومت و پایداری داشته باشد.

وی در تشریح فعالیت‌های رویدادمحور موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: برگزاری «شب خاطره»؛ اختتامیه جشنواره «فیلم مقاومت»؛ تصحیح و اصلاح بازخوانی روایت‌ها در تالارهای متعدد موزه؛ تلاش برای اصلاح موزه باز این نهاد در قالب محیط‌های عمومی که در اختیار دارد و شناساندن موزه ملی به مردم تهران و ملت از دیگر اولویت‌های فعالیت‌های رویدادمحور موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است.

سردار امیریان با اشاره به آنکه شاید قبل ‌از جنگ 12 روزه صحبت از حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چندان برای مخاطب امروز جایگاهی از تعبیر و معنا نداشت یادآور شد: اما بعد از این جنگ 12 روزه و تجربه دیدار شهودی آن نشان داد که جایگاه رسانه، اطلاع‌رسانی و فعالیت‌های ترویجی تا چه حد می‌تواند به‌عنوان یکی از ابزارهای تبیین مسئله مقاومت پایداری و دفاع مقدس به شمار رود.

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با اشاره به آنکه فعالیت رسانه‌ها با رویکرد نگاه متعهد، نه برای امروز که باید برای تاریخ باشد تصریح کرد: نتیجه کار برخی از فعالیت‌های کلان رسانه‌ای ما در حوزه جریان‌سازی مفاهیمی چون دفاع مقدس؛ انقلاب؛ مقاومت و پایداری شاید توسط خود ما دیده نشود؛ اما باید طوری عمل کنیم که حرف‌های امروز ما برای آینده سخن بگویند و آیندگان نیز بتوانند با سخنان امروز ما ارتباط برقرار کنند.

ارسالی/// تعهد رسانه نه برای امروز که برای ماندگاری در تاریخ است/ تقدیر از خبرنگار یکنا

تجلیل از خبرنگار ایکنا و پذیرش نقدهای این رسانه

فصل دیگری از این نشست به پرسش‌ و پاسخ خبرنگاران حاضر در این رویداد اختصاص داشت که خبرنگار ایکنا سه مورد نقد و دو پرسش را از سردار مهدی امیریان، مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مطرح کرد.

امیریان در نقد نخست ایکنا درباره عدم بهره‌بردن بخش روابط‌عمومی موزه از تولیدات دیگر رسانه‌ها جهت اطلاع‌رسانی با نگاه ترویجی و تبلیغی این مسئله را پذیرفت و در مواجهه با نقد دوم ایکنا درباره لزوم روزآمد شدن روایت‌ها، خاصه برای مخاطبان نوجوان و جوان امروز گفت: بر این مهم بسیار تأکید داریم و به دوستان نیز گفته‌ام که هیچ طرحی را به‌جز طرح‌های دارای پیوست رسانه‌ای نخواهم پذیرفت. همچنین در حال تلاش هستیم تا روایت‌ها را برای نسل امروز با زبان، نگاه و بینش آنها روزآمد کنیم.

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در پاسخ به چرایی عدم بهره بردن از امکانات روز در قالب بستر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی که بیشترین دامنه ارتباط مخاطب نوجوان و جوان را با خود به‌عهده دارد گفت: این نقد نیز پذیرفته است و در حال تلاش برای تولیداتی جهت بهره بردن هرچه بیشتر از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در راستای گفتمان امروز رسانه‌ای و فرهنگی مخاطبان نوجوان و جوان هستیم.

پرسش دیگر ایکنا مبنی ‌بر چرایی بازنمایی اتفاق‌های جنگ 12 روزه در قالب فعالیت‌های موزه‌ای به میزبانی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اشاره داشت که امیریان در اینباره گفت: جمع‌آوری اقلام و مواد لازم برای بازتاب جنایت‌های رژیم صهیونی در حمله به شهرهای کشورمان باید با دقت و وسواس بسیاری انجام شود، چراکه ما حق نداریم برای اقلام، داستان بسازیم. آنها باید داستان خود را در قلب تاریخ برای امروز و فردا روایت کنند. تلاش می‌کنیم تا این نگاه را نیز گسترش دهیم.

پرسش دیگر خبرنگار ایکنا از مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به چرایی غلبه نگاه کلیشه‌ای نسبت‌به روایت‌های بدیع در حوزه دفاع مقدس، مقاومت و پایداری بازمی‌گشت که امیریان این نقد را نیز پذیرفت و گفت: مسئله نگاه کلیشه‌ای و تکراری فقط بر حوزه روایت‌ها استوار نیست. در ادبیات دفاع مقدس نیز، گاه دچار این کلیشه‌ها هستیم و تلاش داریم تا در ساحت همراهی و همدلی با اتاق فکرها، متخصصان، نویسندگان، پژوهشگران و دامنه ادیبان فعال در این حوزه، جنس نگاه روایتی و زبان گفتاری را در حوزه ادبیات دفاع مقدس و روایت راویان این عرصه برای مخاطبان امروز روزآمد کنیم.

در پایان این نشست نیز از تعدادی خبرنگار فعال در حوزه مقاومت و پایداری و دفاع مقدس با حضور سردار مهدی امیریان، مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تجلیل شد که خبرنگار ایکنا نیز در این‌ میان قرار داشت و با اهدای لوح سپاس، خبرنگار گروه فرهنگی ایکنا در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفت.

انتهای پیام
captcha