به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد حاجی میرزایی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، در راستای حمایت از توسعه بازیهای رایانهای مبتنی بر کتاب، آموزش نویسندگان، مشاوره به ناشران برای بهرهگیری از ظرفیتهای بازیسازی و همچنین تشکیل هیئتهای اندیشهورز در حوزه بازی، تفاهمنامهای با عنوان «برنامه جامع اقدام مشترک» امضا کردند.
مفاد این تفاهمنامه عبارتند از:
- شناسایی کتب اثرگذار در سبکهای تاریخی، مذهبی و ادبی برای استفاده در طراحی بازیهای رایانهای
- برنامهریزی برای طراحی بازیهای خلاقانه با هدف توسعه، ترویج و گسترش زبان و ادبیات فارسی
- بهرهگیری از بازیهای تعاملی برای کودکان و نوجوانان، با هدف تقویت روحیۀ ملیگرایی، شجاعت، حقطلبی و دیگر ارزشهای ایرانی ـ اسلامی، همچنین ارتقای مهارتهای شناختی، خلاقیت و مهارتهای اجتماعی
- مشاوره به نویسندگان و ناشران برای سناریونویسی کتابهایی با قابلیت تبدیل به بازیهای رایانهای، با تمرکز بر ساختارهای داستانی چندمسیره
- شناسایی شخصیتهای بومی و ملی با تکیه بر ظرفیتهای ملی، محلی، اسطورهای و مذهبی، برای استفاده در بازیهای رایانهای
- توسعه بازیهایی مبتنی بر ادبیات فارسی در زمینههای شعر، داستان، حماسه و ...
- سیاستگذاری برای ترویج کتاب و کتابخوانی با بهرهگیری از ظرفیت بازیوارسازی (گیمیفیکیشن)
- اختصاص بخشی از نمایشگاههای کتاب به بازیهای واقعیت مجازی
- ترویج تمدن ایرانی-اسلامی از طریق بازیهای رایانهای، بهویژه برای گروه سنی کودک و نوجوان
- توسعه فرهنگ پهلوانی و قهرمانسازی در قالب بازیهای رایانهای با تمرکز بر مخاطبان کودک و نوجوان
- استفاده از ظرفیت بازیهای رایانهای در جشنوارهها و رویدادهای ملی و استانیِ معاونت امور فرهنگی
- راهاندازی هیئت اندیشهورز بازارپردازی کتاب و بازیهای رایانهای برای ارائه راهکارهای افزایش همافزایی میان این دو صنعت
- برگزاری نشستهای تخصصی با موضوعاتی، چون نقد و بررسی کتابهای مرتبط با بازیهای رایانهای و سایر حوزههای مرتبط
این تفاهمنامه با هدف همافزایی میان صنعت بازیسازی و حوزه نشر و کتاب، تلاشی است برای بهرهگیری از ظرفیتهای فرهنگی، بومی و ادبی کشور در قالب رسانهای نوین، جذاب و تأثیرگذار.
اجرای این برنامه میتواند زمینهساز خلق آثار تعاملی خلاقانهای در حوزه تقویت هویت ملی، افزایش مهارتهای اجتماعی و گسترش فرهنگ ایرانی-اسلامی با استفاده از ظرفیتهای کتاب و بازیهای ویدئویی در میان فعالان این دو رسانه شود.
انتهای پیام