به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، آیتالله محمدباقر تحریری، تولیت حوزه علمیه مروی و معیر تهران، جمعه چهارم مهرماه در جلسه هفتگی درس اخلاق حوزه علمیه معیر با تبریک ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، درباره شرافت برخی از انسانها و علت برتری برخی از فرزندان امامان، گفت: علت شرافت قدر انسان نزد خدا و امام این است که ولایت خدا و امامان را باطنا و ظاهرا بپذیریم و پای آن بایستیم و تا آخر از ارتباط ولایی با ایشان در هر مرحله از مراحل زندگی با سختیها و خوشیها دست برداریم و همه شئون زندگی را با ارتباط ولایی با این خاندان ترسیم کنیم و این موضوع یک قاعده کلی است.
وی ادامه داد: در بین مسلمانان و فرزندان اهل بیت (ع) افرادی بودند که با امام ارتباط داشتند اما مورد ستایش آنها نبودند! دقت شود که این مسئله ربطی به نسب و حسب و جایگاه خانوادگی افراد هم ندارد که اگر فرد نسبی یا حسبی باشد امتیاز میآورد که اصلا اینطور نیست و نسب و حسب اصلا شخصیت نمیآورد و شخصیت انسانی به داشتن تقوا است و همچنین ظاهرا و باطنا در مسیر تقوا هم باشد.
تولیت حوزه علمیه مروی با اشاره به اینکه برخی از فرزندان امامان تسلیم امام نبودند، اظهار کرد: حالا عدهای هم از فرزندان اهل بیت (ع) با واسطه و بیواسطه ارتباط ولایی تام با امام داشتند که امام از جانب خدا از جهت عصمتش نصب شده و جز مسیر حق را نمیرود ولی در برابر امام تسلیم نبودند و یا اینکه یک روش خاص از یک امام دیگر و قبل را میپذیرفتند! لذا با این دیدگاه زیر ولایت امام به طور کامل نمیرفتند و گاهی اعتراض هم داشتند که اینجا لازمهاش معرفت است که معرفت نداشتند!
وی افزود: اینکه فرمودند که هر کس امام را «عارفاً بِحَقِّهِ» زیارت کند بهشت بر او واجب است! این از جنبه درجات معرفت توحیدی است که از طریق امام تجلی میکند و لازمه آن جلسات معرفتی و کتابهای صحیح معرفتی است. وقتی از یک شخصیت تعریف و تمجید میشود این جنبه مورد توجه قرار گرفته که یکی از آنها حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) است.
تهران مزین به وجود حضرت عبدالعظیم (ع)
آیتالله تحریری با بیان اینکه تهران مزین به وجود حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) است، گفت: امامزادگان حق بزرگی به گردن ما دارند و توفیق و سعادتی است که در پرتوی این بزرگواران مخصوصا حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) زندگی میکنیم که شهر تهران مزین به وجود ایشان است که نورشان در این منطقه تلالو میکند.
وی ادامه داد: حضرت عبدالعظیم (ع) با چهار واسطه به امام حسن مجتبی (ع) میرسد و چهار امام، امام کاظم (ع)، امام رضا (ع)، امام جواد (ع) و امام هادی (ع) را درک کرده و با آنها ارتباط داشته است. وی از محدثین جلیل القدر و از عباد و زهاد هم بوده است و سمت مبلغیت از جانب اهل بیت (ع) را هم داشته که حتی مرجع از طرف امام بوده که امام مردم را به ایشان ارجاع میدادند.
این استاد حوزوی به جایگاه و مقام حضرت عبدالعظیم (ع) نزد امام هادی (ع) اشاره و گفت: در جلالت قدر حضرت عبدالعظیم (ع) همین بس که شخصی از ری به کربلا و زیارت امام حسین (ع) مشرف میشود و در برگشت خدمت امام هادی (ع) مشرف میشود و وقتی که میگوید از ری هستم به زیارت امام حسین (ع) مشرف شدهام، امام هادی (ع) میفرمایند: مگر عبدالعظیم (ع) در بین شما نیست؟! اینجا دقت شود و اشتباه برداشت نشود، حضرت نمیفرمایند که به زیارت کربلا نروید بلکه با این سخن میخواهند جایگاه و مقام حضرت عبدالعظیم (ع) را بیان و ایشان را معرفی کنند.
تأکید امام رضا (ع) به بستن راههای ورود شیطان
آیتالله تحریری در بخش پایانی سخنانش به روایتی از امام رضا (ع) که از حضرت عبدالعظیم (ع) نقل شده اشاره و بیان کرد: در فراز ابتدایی این روایت امام میفرمایند: «ای عبدالعظیم! سلام گرم مرا به دوستدارانم برسان و به آنان بگو: در دلهای خویش برای شیطان راهی نگشایند.» این لطف بزرگی است که امام به ما سلام رساندند. سلام امام، سلامت از انحرافات اعتقادی، اخلاقی و عملی است و این کلیت سلام امام به ما است و بستگی به ما دارد که چقدر در مرتبه سلامت قرار بگیریم.
وی ادامه داد: در این فراز امام به شیعیان توصیه کردند که کاری کنند که شیطان به نفسشان راه پیدا نکند. به هر حال شیطان از اول خلقت در برابر صادق مطلق یعنی خدا قسم یاد کرد که همه فرزندان آدم را منحرف میکنم، منتهی یک دسته که بندگانمخلص و پاک شده باشند به آنها نزدیک نمیشوم! چون مخلصین به خاطر خلوصشان یک مانعی از سوی خدا ایجاد میشود که شیطان نتواند به آنها نفوذ کند. اما کسانی که همه وجودشان را به شیطان دادهاند مانند مشرکان و کفار این گروه در تسلط شیطان هستند.
این استاد حوزوی در پایان افزود: تبعیت از شیطان یعنی شیطان خودش را در برابر خدا قرار داد و گفت ربوبیت تو را در عمل قبول ندارم و در همان امور از آدم بهتر هستم! حالا کسی در همه شئون اینگونه باشد میشود قابیل! خداوند فرموده است که سلطه شیطان بر کسی است که شیطان را ولی خود قرار دهد. پس عموم مردم که تحت ولایت و بندگی خدا هستند شیطان بر آنها مسلط نمیشود اما شیطان از راه وسوسه و خطورات ذهنی سراغشان میآید و وسوسه را زینت میدهد و از این راه وارد میشود در این روایت حضرت فرمود به دوستانم بگو برای ورود وسوسه شیطان راهی را باز نکنند.
محسن سلطاناحمدی
انتهای پیام