کد خبر: 4319728
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۴ - ۰۹:۳۵
در اجلاس استانبول تأکید شد

لزوم صدور گواهینامه یکپارچه جهانی حلال

شرکت‌کنندگان در یازدهمین دوره اجلاس جهانی حلال بر لزوم صدور گواهینامه جهانی یکپارچه حلال برای افزایش اعتماد مصرف‌کننده و گسترش دسترسی به محصولات حلال تاکید کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از العربی الجدید، استانبول ترکیه، در حال حاضر میزبان یازدهمین دوره اجلاس جهانی حلال و نمایشگاه بین‌المللی تجارت حلال اکسپو ۲۰۲۵ است که از تاریخ  ۲۶ تا ۲۹ نوامبر (۵ تا ۸ آذر) برگزار می‌شود.

 

طبق اعلام شورای اجلاس جهانی حلال، این همایش با حضور رسمی بیش از ۵۰ کشور و بیش از ۵۰ هزار بازدیدکننده و حضور نمایندگانی از بیش از ۱۰۰ کشور برگزار می‌شود.

این اجلاس یکی از برجسته‌ترین رویدادهای بین‌المللی در صنعت حلال محسوب می‌شود که انتظار می‌رود بازار جهانی آن در سال‌های آینده به حدود ۱۲ تریلیون دلار برسد.

اجلاس امسال شامل طیف گسترده‌ای از نمایشگاه‌ها و مجامع اقتصادی بزرگ، به‌ویژه نمایشگاه بین‌المللی حلال اکسپو، نمایشگاه گردشگری و سلامت ETHEXPO، اجلاس فروشندگان جهانی، نمایشگاه مد لباس‌های سنتی، برنامه‌های شبکه‌سازی B2B و مجامع تجاری بین‌المللی است.

این رویدادها با هدف افزایش همکاری تجاری و سرمایه‌گذاری بین شرکت‌کنندگان و برجسته کردن پتانسیل قابل توجه بازار جهانی حلال و در نتیجه تثبیت جایگاه ترکیه به عنوان قطب اصلی صنعت حلال برگزار می‌شوند.

استانداردسازی و جلب اعتماد

سخنرانان در جلسه افتتاحیه اجلاس بر لزوم توسعه بخش حلال و رشد چشمگیر آن تأکید کردند. به گفته امره اته، نایب رئیس شورای اجلاس جهانی حلال، اکنون گردش مالی این بخش، شامل تأمین مالی، از هشت تریلیون دلار فراتر رفته است. او پیش‌بینی کرد که این رقم ظرف پنج سال آینده از ۱۲ تریلیون دلار فراتر خواهد رفت.

همچنین شرکت‌کنندگان خواستار صدور گواهینامه جهانی یکپارچه حلال برای افزایش اعتماد مصرف‌کننده و گسترش دسترسی به محصولات حلال شدند. هشام بن سعد الجضعی، مدیرعامل سازمان غذا و داروی عربستان سعودی، این موضوع را تأیید و خاطرنشان کرد که صنعت حلال یک حوزه اقتصادی با رشد سریع است که با افزایش تقاضای جهانی به پیش می‌رود و برای یک جهش کیفی در دوره آینده آماده است.

سخنرانان همچنین بر اهمیت توجه به «اصول اساسی برای رشد بخش حلال» از طریق استانداردسازی گواهینامه‌ها و معیارها برای افزایش کارایی و کیفیت، ایجاد یک سیستم دیجیتال جهانی که شفافیت و انطباق را افزایش می‌دهد، به‌کارگیری فناوری‌های مدرن در ابزارهای نظارتی و قادر ساختن کشورها و شرکت‌ها برای ارائه محصولات قابل اعتمادتر تأکید کردند. آن‌ها تأکید کردند که اقتصاد حلال به عنصری تأثیرگذار در تجارت بین‌المللی تبدیل شده است و علاوه بر نقش خود در جذب سرمایه‌گذاری و حمایت از نوآوری، فرصت‌های قابل توجهی را برای توسعه صنایع غذایی، دارویی و آرایشی فراهم می‌کند.

چشم‌اندازهای اقتصاد حلال

توران قشلاقچی، محقق ترک گفت که اجلاس امسال بر زیرساخت‌های کیفیت محصولات حلال تمرکز دارد که فراتر از غذا است و شامل بسته‌بندی، لوازم آرایشی، گردشگری و لباس‌های پوشیده می‌شود. او نسبت به تقل در برخی محصولات از طریق ادعاهای دروغین مبنی بر برخورداری از گواهینامه حلال هشدار داد و توضیح داد که موسسه استاندارد و اندازه شناسی کشورهای اسلامی(SMIIC) مرجع جهانی مورد اعتماد در این زمینه است.

قشلاقچی افزود که اقتصاد حلال، به دنبال افزایش علاقه بین‌المللی به آن، حتی در کشورهای غیرمسلمان، اکنون نیازمند مقررات ساختاری و قانونی است. این شامل قوانین یکپارچه، مکانیسم‌های حمایتی و مقررات تجاری است. او معتقد است که مفهوم حلال به یک سیستم اقتصادی یکپارچه تبدیل شده است که جایگاه کشورهای اسلامی را در اقتصاد جهانی ارتقا می‌دهد.

قشلاقچی در مورد اجلاس امسال، به علاقه جهانی قابل توجه به این اجلاس با مشارکت گسترده اعراب، به ویژه کشورهای خلیج فارس و عربستان سعودی اشاره کرد. فلسطین و سوریه نیز برای اولین بار به طور رسمی از طریق وزارتخانه‌های تجارت و صنعت مربوطه خود، با مشارکت 11 شرکت خصوصی سوری، در این اجلاس شرکت کرده‌اند.

رویدادها و نمایشگاه‌های متنوع

نمایشگاه بین‌المللی تجارت حلال که به عنوان بخشی از این اجلاس و با همکاری سازمان همکاری اسلامی (OIC) برگزار می‌شود، خرده‌فروشان، توزیع‌کنندگان و عمده‌فروشان را به همراه هیئت‌هایی از وزارتخانه‌ها، اتاق‌های بازرگانی، سفرا، کنسول‌ها و کارشناسان تجارت خارجی گرد هم آورده است. این نمایشگاه دارای بخش‌های تخصصی از جمله بخش لوازم آرایشی و بهداشتی، بخش محصولات طبیعی، ارگانیک و گیاهی، بخش مواد غذایی و بخش SEFPEX برای غذاهای دریایی و فناوری‌های مرتبط است.

این بخش‌ها فرصت‌هایی را برای معاملات تجاری و تبادل نظر بین شرکت‌کنندگان از بیش از ۱۱۰ کشور فراهم می‌کنند. تقریباً ۱۰۰ شرکت نیز در نمایشگاه گردشگری و سلامت اوراسیا ( ETHEXPO) شرکت کرده‌اند که در بخش‌های گردشگری و مراقبت‌های بهداشتی تخصص دارند. این شرکت‌ها خدمات و محصولات خود را با هدف امضای قراردادها و گسترش فعالیت‌های خود به بازارهای جدید به نمایش می‌گذارند. نهادهای شرکت‌کننده شامل بیمارستان‌ها، مراکز پزشکی، کلینیک‌ها، آژانس‌های مسافرتی و شرکت‌های حمل و نقل هستند.

انتهای پیام
خبرنگار:
محسن حدادی
دبیر:
اشرف بصیری
captcha