
در سالهای اخیر، جریانی نو در میان فعالان قرآنی کشور شکل گرفته است؛ جریانی که تلاش میکند، مفهوم انس با قرآن کریم را از ساختارهای رسمی و آیینهای محدود فراتر ببرد و آن را دوباره به متن زندگی مردم بازگرداند. «قیام قرآنی» عنوان حرکتی است که با تکیه بر ظرفیتهای مردمی و سادهترین شکل از تجمعات ایمانی، یعنی جلسات گرم و صمیمی خانگی قرآن کریم کوشیده است، راهی نو برای کنش اجتماعی بر محور قرآن بگشاید.
اگرچه جامعه قرآنی کشور همواره شاهد فعالیتهای متنوعی بوده، اما روند پرشتاب تغییرات فرهنگی و فشارهای رسانهایِ بیرونی نشان داد که نیاز به یک حرکت تازه و ریشهدار بیش از هر زمان دیگری احساس میشود؛ حرکتی که هم پاسخگوی دغدغه نسل جوان باشد و هم بتواند ایمان، عمل و مشارکت اجتماعی را در کنار هم احیا کند.
برهمین اساس، قرارگاه جلسات خانگی قرآن کوشیده با بهرهگیری از ظرفیت مردمی، خانهها را دوباره به پایگاههای تربیت و نور تبدیل کند؛ پایگاههایی ساده، بیتکلف، کمهزینه و کاملاً قابل اجرا برای هر خانوادهای که دلش میخواهد به سهم خود چراغی در این مسیر بیفروزد. در دل همین روند قیام قرآنی بهعنوان یک حرکت فراگیر شکل گرفت تا بین دغدغهمندان، جوانان، خانوادهها و فعالان این عرصه شبکهای زنده و پویا بسازد.
با اجرای طرح قیام قرآنی طی ماههای اخیر، جریان تازهای در میان فعالان و علاقهمندان قرآن کریم شکل گرفت؛ طرحی که با مردمیسازی برنامههای قرآنی، احیای جلسات سنتی تلاوت و ایجاد شبکهای از خانههای گرم قرآنی، توانست حلقههای جدیدی از همافزایی و انس با قرآن را در سراسر کشور پدید آورد.
در همین زمینه و برای واکاوی ابعاد این حرکت، ایکنا با حجتالاسلام والمسلمین محسن آمره، دبیر قرارگاه جلسات خانگی قرآن به گفتوگو نشسته است. وی با اشاره به ضرورت اجرای قیام قرآنی اظهار کرد: یکی از مهمترین پرسشهایی که این روزها درباره این حرکت مطرح میشود، چرایی آغاز این قیامها، اهدافی که برای آن تعریف شده و مسیر آیندهای است که این جریان به آن خواهد رسید. در آغاز لازم میدانم توضیح دهم که چرا اساساً به سمت اجرای چنین حرکتی رفتیم و چه نیازی ما را به سمت این اقدام سوق داد.
وی در تشریح زمینههای شکلگیری این جریان گفت: در شرایط کنونی، دشمن با بهرهگیری از ابزارهای نوین رسانهای و موج سریع تغییرات فرهنگی، تلاش میکند ارتباط نسل جوان با منابع اصیل دینی را تضعیف کند. طبیعی است که بسیاری از جوانان ما به این باور رسیدهاند که قرآن نمیتواند پاسخگوی دغدغههای روزمره آنها باشد یا گرهای از مشکلاتشان باز کند. همین نگاه موجب شده بود که احساس کنیم باید حرکتی جدی، مردمی و کاربردی برای بازگرداندن این پیوند انجام شود.
دبیر قرارگاه جلسات خانگی قرآن کریم ادامه داد: در قیام قرآنی بر این نکته تأکید میکنیم که قرآن صرفاً کتابی برای تلاوت نیست، بلکه ظرفیتی برای کنش اجتماعی، کمک به دیگران، ایجاد حرکتهای جمعی و رقمزدن اتفاقات بزرگ دارد. وقتی مردم کنار هم قرار بگیرند و اراده کنند، قرآن میتواند محور یک حرکت عظیم مردمی باشد و نمونه کامل این میدان، جلسات خانگی قرآن است؛ جلساتی که ساده، کمهزینه، سریع و قابل راهاندازی از سوی هر فردی حتی با کمترین امکانات هستند.

وی افزود: هرکسی که پیام این حرکت عمومی را میشنود، باید بتواند دیگران را نیز وارد این مسیر کند. جلسات خانگی بهگونهای طراحی شده که هر فرد دغدغهمند بتواند با کمترین مانع یک جلسه قرآن در خانه یا محله خود به راه بیندازد و این همان بستر اصلی قیامهای قرآنی است.
حجتالاسلام آمره درباره اهداف این حرکت ادامه داد: قیامها را با دو هدف اساسی آغاز کردیم. نخست، تکمیل شبکه فعالان قرآنی در حوزه جلسات خانگی بود. در اغلب استانها نماینده استانی و شهرستانی داشتیم، اما برخی مناطق نیاز به تکمیل شبکه داشت. یکی از اهداف قیامها این بود که فعالان جدید را شناسایی کنیم و شبکه جلسات خانگی قرآن کریم را در سراسر کشور یکپارچه و کامل سازیم.
دبیر قرارگاه جلسات خانگی قرآن دومین هدف را چنین بیان کرد: گروهی از جوانان دغدغه فعالیت دینی و قرآنی داشتند، اما نمیدانستند از کجا و چگونه باید آغاز کنند؟ قیامهای قرآنی یک راهکار عملی پیشروی این افراد گذاشت. ما به آنها نشان دادیم که سادهترین و مؤثرترین نقطه آغاز، تشکیل یک جلسه خانگی قرآن است. پس از معرفی این بستر، محتوا، آموزشها و روشهای شبکهسازی را از طریق سایت جلسات خانگی در اختیارشان قرار میدهیم تا بتوانند فعالیت خود را آغاز کنند.
وی درباره ویژگیهای افراد دعوتشده گفت: طبیعتاً کسانی که به این نشستها دعوت میشوند، باید شاخصههایی داشته باشند. جوان، پویا و فعال بودن، دغدغهمندی، علاقهمندی به فعالیتهای جهادی و قرآنی، در اختیار داشتن زمان کافی و داشتن روحیه تشکیلاتی ازجمله مهمترین ویژگیهاست. این شاخصها را در اختیار نمایندگان استانی قرار میدهیم تا افراد مناسب را شناسایی و معرفی کنند.
حجتالاسلام آمره در تشریح این مسیر افزود: پس از حضور افراد در همایش، ما 10 گام مشخص برای ادامه فعالیت آنان طراحی کردهایم. گام اول شرکت در همایش قیام قرآنی، گام دوم آشنایی اجمالی با جلسات خانگی قرآن کریم که این مرحله شامل مشاهده شش موشنگرافی درباره چیستی، چرایی و چگونگی برگزاری جلسات است. گام سوم شرکت در دوره «ستارهسازی» با الهام از روایت پیامبر (ص) که خانه دارای تلاوت قرآن را همچون ستارهای در آسمان توصیف میکنند، این دوره به فعالان راهکار عملی برگزاری جلسه قرآن، شیوههای شناسایی و اقناعسازی افراد و هر آنچه یک مربی جلسات خانگی نیاز دارد، آموزش میدهد.
وی افزود: گام چهارم آموزش روشهای شناسایی افراد مستعد است. فعال قرآنی باید بداند به سراغ چه کسانی برود و چگونه استعدادها را تشخیص دهد. گام پنجم آموزش اقناعسازی است. پس از شناسایی افراد، مهم است آنها برای تشکیل جلسه خانگی ترغیب و همراه شوند. گام ششم آغاز پیگیری عملیاتی است. در این مرحله فرد باید با افراد شناساییشده در ارتباط بماند، نیازهای آنان را بررسی کند، محتوای لازم را ارائه دهد و برای راهاندازی جلسه همراهشان باشد.
دبیر قرارگاه جلسات خانگی قرآن ادامه داد: گام هفتم تثبیت جلسه است. پس از راهاندازی و تداوم جلسات قرآن، نوبت به سرکشی، دلگرمی و تقویت روحیه برگزارکنندگان میرسد. گام هشتم ثبت جلسات در سامانه جلسات خانگی قرآن است. این ثبت برای ایجاد یکپارچگی، نظارت و شبکهسازی ضروری است. گام نهم برگزاری «مهمانی ستارهها» است. نماینده شهرستان، جلسات راهاندازیشده توسط هر فعال را گردهم میآورد و یک نشست تشویقی برگزار میکند و در نهایت گام دهم ثبت گزارش فعالیتهاست. فعالان پس از راهاندازی جلسات، گزارش اقدامات و کنشهای اجتماعی خود را ارسال میکنند و بهترین فعالیتها مورد تقدیر قرار میگیرد.
وی در بخش دیگری از گفتوگو به نحوه تجلیل از فعالان اشاره کرد و گفت: برای ترغیب و تقویت انگیزه افراد، سه مرحله تقدیر در نظر گرفتهایم. مرحله اول پس از طی سه گام نخست و شرکت در دوره «ستارهسازی»، یک پرچم متبرک جلسات خانگی قرآن کریم برای فرد ارسال میشود. مرحله دوم با تبدیل شدن جلسه به شش جلسه فعال، که مهر خادمی اعطا و فرد رسماً به عنوان «خادمالقرآن» شناخته میشود و مرحله سوم اگر فرد تعداد جلسات خود را افزایش دهد قرعهکشی زیارت مشهد مقدس بهصورت فردی انجام میشود. با رسیدن جلسات به 10 جلسه، سفر زیارتی مشهد مقدس بهصورت خانوادگی برای او در نظر گرفته میشود.
حجتالاسلام آمره در پایان اظهار کرد: آنچه بیان شد، کلیت طرح «قیام قرآنی» و مسیری است که برای فعالان این عرصه طراحی شده است. امید ما این است که این حرکت بتواند جریان مردمیِ قرآنمحور را در سراسر کشور فعال کند و زمینهساز بازگشت قرآن به متن زندگی مردم باشد.
انتهای پیام