کد خبر: 3956512
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶

سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران و ایجاد سامانه «شهرآموخت» در سال 99

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران ضمن تشریح برنامه‌های مختلف این سازمان در سال 99، به ایجاد سامانه «شهرآموخت» برای ارائه خدمات آموزشی به شهروندان اشاره کرد.

سیدعلیرضا فاطمیان‌پور، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران، در گفت‌و‌گو با ایکنا، درباره برنامه‌های این معاونت در سال 99 اظهار کرد: این سازمان همواره به متغیر «حضور مردم» در فعالیت‌ها توجه کرده و همایش‌ها، جلسات، نشست‌ها، شبکه گسترده آموزشی و کانون‌های مردمی با مردم ارتباطی دوسویه داشته‌اند.

وی افزود: یکی از اقدامات سازمان فرهنگی ـ هنری، در خانه‌های فرهنگی واقع در محلات شهر تهران یا فرهنگسراهاست که ارتباط نزدیکی با مردم دارند. البته با شیوع کرونا، تمامی فعالیت‌های سازمان به ویژه برنامه‌های معاونت فرهنگی تحت‌الشعاع این بیماری قرار گرفت و محدود شد. همچنین یکی از سازمان‌هایی که به ویژه در حوزه فرهنگ، استراتژی مناسبی را برای دوران کرونا و پساکرونا در نظر گرفت و وضعیت خود را برای ارائه خدمات مورد نیاز به مردم به‌روزرسانی کرد، سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران بود.

فاطمیان‌پور با ذکر اینکه این برنامه‌ریزی در حالی انجام شد که برخی از همکاران ما در سازمان یا اعضای خانواده‌هایشان درگیر ویروس کرونا بودند، اظهار کرد: برنامه‌های خود را به طور جدی و در دو بخش مجزا پیگیری کردیم و توسعه دادیم. در بخش اول و پس از فرمایش مقام معظم رهبری درباره مواسات و کمک مؤمنانه در کشور، برنامه‌های جهادی‌مان را توسعه محوری دادیم.

وی با بیان اینکه کار خود را در این زمینه با تولید ماسک در تعداد کم آغاز کردیم، گفت: در حال حاضر این سازمان به یکی از مراکز تولید ماسک در کشور تبدیل شده است و در این راستا از ظرفیت مراکز وابسته به سازمان، که در ایام شیوع کرونا تعطیل بودند، استفاده و آن‌ها را به مراکز تولید ماسک تبدیل کردیم. بنابراین با اجرای چنین برنامه‌هایی، مشکل کمبود ماسک در کشور مرتفع شده است.

فاطمیان‌پور با اشاره به ایجاد گروه‌ها و کانون‌های جهادی در فرهنگسراهای زیرمجموعه سازمان، بیان کرد: این گروه‌های جهادی با شیوع کرونا وارد عمل شدند و به ارائه خدمات فراوانی همچون حضور در غسال‌خانه‌‌ها و تدفین اموات، حضور در بیمارستان‌ها، توزیع اقلام معیشتی و بسته‌های بهداشتی در مناطق مختلف شهر تهران و حاشیه آن به ویژه در برخی روستاهای تهران برای رفع محرومیت از مردم نیازمند و ... اقدام کردند. اکنون یکی از مراکز اصلی فعالیت‌های جهادی در شهر تهران، مجموعه کانون‌های مردمی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری هستند.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های جهادی در سال 99 به عنوان فصلی جدید به مجموعه فعالیت‌های سازمان افزوده شد، تصریح کرد: بخش مهم فعالیت‌ها در حوزه فضای مجازی است و مردم پیش از شیوع کرونا کم و بیش از فضای مجازی برای انجام برنامه‌های خود استفاده می‌کردند، اما با شیوع این بیماری، بهره‌گیری از فضای مجازی برای مردم اجباری شد.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران با اشاره به فعالیت گسترده شبکه آموزش سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران در فرهنگسراها، افزود: با شیوع کرونا و برای جلوگیری از تعطیلی برنامه‌های آموزشی، به ارائه خدمات آموزشی در فضای مجازی اقدام و سامانه‌ای را به نام «شهرآموخت» راه‌اندازی کردیم و کلاس‌های آموزشی را در 50 تا 60 رشته ارائه دادیم که استقبال قابل توجهی شد.

فاطمیان‌پور با اشاره به اینکه مدعی هستیم که یکی از شبکه‌های تأثیرگذار فضای مجازی را در حوزه آموزش‌ مردم شهر تهران در اختیار داریم، ادامه داد: در این حوزه مشتریانی از داخل و خارج کشور نیز آماده دریافت خدمات سازمان هستند. همچنین، تولید محصولات فرهنگی اعم از کلیپ، موشن و ... نیز در دستور کار سازمان قرار گرفت که بسیاری از افراد توانمند سازمان در مناطق 22گانه و فرهنگسراهای 36گانه تهران وارد میدان شدند و تولیدات مجموعه سازمان در روزهای پایانی سال به 100 کلیپ در روز رسیده است.

وی بیان اینکه برای ماندگاری و تداوم این تولیدات و برنامه‌های سازمان در فضای مجازی از قالب آرم سازمان نیز گذر کردیم، گفت: این برنامه‌ها با نام‌ها و برندهای مختلفی در فضای مجازی منتشر می‌شود که استقبال مردم را به همراه داشته است. در حوزه کتابخوانی نیز به دلیل اینکه امکان حضور فرزندان و کتابخوانان در کتابخانه‌ها وجود نداشت، به سمت برگزاری پویش‌های متعدد و برگزاری مسابقات کتابخوانی رفتیم و کلیپ‌هایی را به نام «کتاب‌دان» تولید کردیم. این کلیپ‌ها که درباره معرفی کناب‌های مختلف است، در فضای مجازی منتشر و در مترو پخش می‌شود. همچنین، پویشی به نام «20 و 20» در سال 99 از سوی سازمان پیگیری و اجرا شد که طی آن مردم به 20 دقیقه مطالعه در ساعت 20 هر شب دعوت شدند و نیز بیش از 200 فعال فرهنگی و هنری کشور به این پویش پیوستند.

وی گفت: در حوزه سمفونی‌ها و پوئم‌سمفونی‌ها نیز برنامه‌های بسیار خوبی از سوی سازمان پیگیری شد که سه پوئم‌سمفونی «سرباز» ویژه سردار شهید اسلام حاج قاسم سلیمانی و «گام دوم انقلاب» و «شهدای سلامت» تولید و عرضه شد. این سازمان در طول سال 99 تمامی برنامه‌های حضوری را برگزار نکرد و فقط برخی از برنامه‌ها را با توجه به شرایط کنونی محدود کرد. برگزاری برخی تئاترهای خیابانی در مترو و خیابان‌های مختلف، اجرای گروه‌های سرود در مکان‌های مختلف همراه با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و ... از جمله برنامه‌ها بود.

فاطمیان‌پور در پایان با اشاره به برنامه‌های فراوان سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران در مناسبت‌های مختلف سال 99 همچون ‌ماه‌های محرم و رمضان، تصریح کرد: طی سالی که گذشت، طرح اولیه بسیاری از برنامه‌های تأثیرگذار فرهنگی در مناطق مختلف از سوی همکاران ما ارائه شد. تلاش کردیم که محدودیت‌های فضای مجازی را با برنامه‌های فرهنگی و هنری متناسب‌سازی کنیم. امیدواریم که در سال جدید و با عادی شدن شرایط کشور، بتوانیم برنامه‌های خود را در تمامی ابعاد پیگیری کنیم. البته آمادگی داریم که در تمامی شرایط و در حوزه‌های مختلف به خدمت‌رسانی بپردازیم.

انتهای پیام
captcha