اجتماعی - کودک و نوجوان

تربیت؛ فرآیندی تدریجی و نیازمند سهل‌گیری

تربیت؛ فرآیندی تدریجی و نیازمند سهل‌گیری

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه تربیت یک امر تدریجی است و باید سهل‌گیر بود، گفت: اصل سهل‌گیری یکی از فرمول‌های زرین و بسیار مهم در تربیت دینی است، به ویژه از این جهت که در تربیت دینی تمایل بیشتری به سمت سخت‌گیری داریم تا به سمت سهل‌گیری و معمولاً می‌خواهیم روی موضوعاتی که ویژگی‌های تربیت دینی هستند، تأکید و فشار بیشتری داشته باشیم؛ اما سهل‌گیری برای خود جایگاه مهمی دارد.
لزوم تغییر نقش معلم از انتقال‌دهنده دانش به تسهیل‌گر یادگیری

لزوم تغییر نقش معلم از انتقال‌دهنده دانش به تسهیل‌گر یادگیری

استادیار و عضو هیئت علمی گروه یادگیری الکترونیکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی شهید بهشتی گفت: معلم به‌عنوان یکی از ارکان اساسی و انکارناپذیر نظام آموزشی، باید از نقش انتقال دهنده صرف دانش به سوی جایگاه تسهیل‌گر فرآیند یادگیری تحول یابد و در طراحی آموزشی مشارکت فعالانه داشته باشد.
تماشاخانه سیار کانون میزبان برنامه‌های یادمان شهدا

تماشاخانه سیار کانون میزبان برنامه‌های یادمان شهدا

تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از روز ۳۱ شهریور تا ۱۰ مهرماه هر شب در میدان بهارستان تهران ویژه برنامه‌های یادمان شهدای ایثارگر دفاع مقدس و جنگ ۱۲ روزه را برگزار می‌کند.
مثلث طلایی برای تبدیل مدرسه به فضای تربیتی مقاوم

مثلث طلایی برای تبدیل مدرسه به فضای تربیتی مقاوم

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس معتقد است؛ تبدیل مدرسه به یک فضای تربیتی مقاوم مستلزم توجه توأمان به سه رکن اساسی شامل بازنگری در محتوای آموزشی برای نهادینه‌سازی ارزش‌ها و تربیت مقاوم، تقویت نقش الگویی و رفتاری معلم به عنوان عامل اصلی انتقال ارزش‌هاو  ارتقای سواد رسانه‌ای دانش‌آموزان برای مواجهه آگاهانه با فضای دیجیتال است.
جایزه‌های جهانی مسابقه نقاشی محیط زیست ژاپن به ۸ کودک و نوجوان ایرانی رسید

جایزه‌های جهانی مسابقه نقاشی محیط زیست ژاپن به ۸ کودک و نوجوان ایرانی رسید

هشت عضو مراکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بیست‌وچهارمین مسابقه بین‌المللی نقاشی محیط زیست جی‌کیوای کشور ژاپن در سال ۲۰۲۴ موفق به کسب جایزه و دیپلم افتخار شدند. 
تحقق عدالت آموزشی در مدرسه‌ای که همگان را برابر می‌بیند + صوت

تحقق عدالت آموزشی در مدرسه‌ای که همگان را برابر می‌بیند + صوت

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان آنکه سه‌گانه «روزآمد شدن»، «همدلی با مسئله فناوری» و «عدالت آموزشی» مهمترین اولویت وزارت آموزش و پروش در عصر نوین نظام آموزشی و تربیتی است تصریح کرد: همان‌گونه که هر کودکی حق دیده شدن دارد، هر خانواده‌ای نیز باید احساس کند مدرسه فرزند او مکانی «پذیراست» که هر خانواده‌ای را فارغ از شرایط اقتصادی و اجتماعی، مورد احترام قرار داده و برایش ارزش قائل است.
مراسم بازگشایی مدارس صدرا برگزار می‌شود

مراسم بازگشایی مدارس صدرا برگزار می‌شود

مراسم بازگشایی مدارس صدرا همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، در سراسر کشور برگزار می‌شود.
تحول باطنی؛ بنیان تغییر رفتار در تربیت دینی

تحول باطنی؛ بنیان تغییر رفتار در تربیت دینی

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تبیین «اصول و روش‌های تربیت دینی» به تحول باطن تأکید کرد و گفت: برای ایجاد تحول در افراد، باید بر دو جنبه باطنی تمرکز کرد؛ اندیشه و برداشت که با پرسش درباره تصورات فرد می‌توان برداشت‌های نادرست را تصحیح کرد، همچنین اراده و شوق که نمی‌توان مستقیماً آن را تغییر داد، اما با روش‌هایی می‌توان اراده را تقویت یا تضعیف کرد.
ضرورت ارائه آمار دقیق و یکسان در حوزه اسباب‌بازی

ضرورت ارائه آمار دقیق و یکسان در حوزه اسباب‌بازی

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پنجاه‌وچهارمین نشست شورای نظارت بر اسباب‌بازی با بیان اینکه درحال حاضر هر سازمانی یک آمار جداگانه در مورد اسباب‌بازی ارائه می‌کند، گفت: باید به یک آمار یکسان و دقیق در این حوزه برسیم. 
الگوسازی صادقانه؛ نمایش نقاط قوت و ضعف

الگوسازی صادقانه؛ نمایش نقاط قوت و ضعف

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره چگونگی الگوگیری در تربیت دینی گفت: برخی فکر می‌کنند که الگو بودن یعنی اینکه باید همواره مثبت، بی‌عیب و نقص، با تقوا و ... به نظر برسم و حتی ممکن است این تصور نادرست از الگو بودن، گاهی خود مربیان را دچار آسیب کند؛ یعنی به جای اینکه دانش‌آموزان را اصلاح کنند، خود مربیان را به افرادی متظاهر و ظاهرنما تبدیل کند.