
به گزارش ایکنا، از ابتدای سال جاری تحصیلی از سوی دفتر تألیف کتب درسی با همکاری دفتر تکنولوژی و کمک آموزشی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، تمهیدی در کتب درسی
قرآن دوره اول و دوم ابتدایی به کار رفت که طی آن برای سهولت در امر تدریس روخوانی و روانخوانی قرآن، رمزینههای سریع پاسخ(Qrcode) در صفحاتی از کتاب درسی که حاوی آیات مورد نظر است، گنجانده شد.
دانشآموزان مدارس به واسطه این کیوآرکدها و با استفاده از گوشیهای همراه هوشمند قادر هستند تا با طرز صحیح خوانش آیات روبرو شوند و در جریان تلاوت دو تن از قاریان ممتاز «ابوالفضل جویاییان» و «مجتبی قدبیگی» قرار گیرند.
چنین تمهیدی به دانشآموزان، معلمان در محیط درسی و همچنین والدین در محیط خانه این امکان را میدهد که به شکل مکرر در جریان طریقه صحیح روخوانی آیات مندرج در کتب درسی قرار گیرند که این امر سطح کیفی آموزش قرآن مدارس را بالا خواهد برد.
با این وجود اما اجرای این تمهید در نخستین سال خود با توفیق نسبی همراه بوده است؛ هر چند این توفیق قابل قبول است ولی همچنان انتظارات و توقعات واضعان و مؤلفان کتب درسی قرآنی را تأمین نکرده است.
رضا نباتی از کارشناسان دفتر تألیف کتب درسی قرآنی، دلیل این امر را اطلاعرسانی ناکافی و تبلیغات ضعیف دانست و به ایکنا گفت: تبلیغات و اطلاعرسانی در این زمینه نیاز به تقویت دارد و باید از سوی سازمان پژوهش، دفتر تکنولوژی و کمک آموزشی با جدیت بیشتری صورت گیرد چرا که هنوز بسیاری از معلمان مدارس از وجود چنین ظرفیت و قابلیتی که در کتب درسی وجود دارد، بیخبرند.
وی ادامه داد: شخصاً در مواجهه با برخی از معلمان مدارس وقتی در مورد این موضوع صحبت کردم بیاطلاع بودند و لازم است که به موازات تبلیغات و اطلاعرسانی مفید، مسئولان بعضاً معلمها را نیز نسبت به استفاده از این قابلیت وادار کنند تا به واسطه این الزام، رشدی در امر آموزش قرآن و روخوانی آن را شاهد باشیم.
نباتی تصریح کرد: از آنجا که استفاده از این رمزینههای سریع پاسخ در کتابهای درسی قرآن، دانشآموزان را مجاب میسازد که قرائت قرآن را با لهجه عربی فراگرفته و بخوانند، به نظر میرسد تا اندازهای نیز مقاومت در بهرهوری از این امکان فناورانه وجود داشته باشد که باید این روند نیز اصلاح شود.
این کارشناس تألیف کتب درسی قرآن گفت: در برخی از مراکز آموزشی همچون مدارس شاهد که در آنها برنامه راهبران آموزش قرآن را راهاندازی کردهایم، شاهد هستیم که استفاده از این رمزینهها با اقبال بیشتری از سوی معلمان روبروست چرا که به هر حال نظارتی صورت گرفته تا منتج به خروجی مشخصی شود.
وی با اشاره به اینکه در این رمزینهها از صوت قاریان جوان و خوشالحانی استفاده شده است، تأکید کرد: شیوه قرائت آنها به این شکل است که ابتدا آنها هر بخش از آیات قرآن کتب درسی را به صورت جمله جمله خوانده و بعد به شکل یک سره تلاوت میکنند که این در تقویت حافظه شنیداری قرآن آموزان در محیط مدارس کمک شایان توجهی میکند.
نباتی در پایان گفت: در این مجال از سایر قاریان نامآشنا و مطرح قرآن دعوت به عمل میآید تا اگر فایل مناسبی از قرائت قرآن به شیوهای شبیه به آنچه ما رمزینههای آن را در کتب درسی تعبیه کردهایم، موجود دارند آن را در اختیار ما بگذارند تا با ذکر نام خودشان بارگذاری کرده و مجموعهای از متنوعترین تلاوتها را در اختیار داشته باشیم.
انتهای پیام