۴۵ سال از تأسیس نهاد انقلابی و برخاسته از انقلاب اسلامی با عنوان جهاددانشگاهی در ۱۶ مردادماه سال ۵۹ میگذرد. هنگامی که بیانات رهبر معظم انقلاب را درباره جهاد دانشگاهی بازخوانی میکنیم، میبینیم که ایشان طی دیدارهایی که با اعضای این نهاد داشتند همواره جهاددانشگاهی را مولود انقلاب تعبیر کردند. به گونهای که تقویت روحیه خود باوری و «ما میتوانیم» را از ضروریات حرکت جهادی دانستند.
ایشان تأکید کردند «جهاد دانشگاهی، نهادی مهم است، زیرا هم با دانشگاه به عنوان سنگر علم و مرکز پیشرفت علمی کشور مرتبط است و هم دارای تلاش جهادی است و در مقابل موانع و مزاحمتها از حرکت نمیایستد».
در این راستا عبدالوحید فیاضی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با ایکنا درباره نقش این نهاد انقلابی در پیشرفت علمی و فناورانه کشور با توصیف این نهاد به عنوان یکی از برجستهترین نهادهای علمی و انقلابی کشور، گفت: جهاددانشگاهی یک نهاد انقلابی علمی واقعی و برآمده از متن انقلاب اسلامی است که از ابتدای شکلگیری جمهوری اسلامی، نقش ویژهای در پیشرفتهای علمی و فناوری کشور ایفا کرده است.
وی افزود: اگرچه شورای عالی انقلاب فرهنگی جایگاه و نقشی فراتر در عرصه سیاستگذاری علمی دارد اما جهاددانشگاهی بهنوعی نخستین نهاد انقلابی انحصاری در حوزه علم و فناوری بهشمار میرود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بهویژه در دهههای ۶۰ و ۷۰ نقشآفرینی برجستهای داشته است. در دو دهه اخیر نیز این نهاد در حوزههای علمی، تحقیقاتی و پژوهشی توفیقات چشمگیری به دست آورده است.
فیاضی درباره تأثیر اقدامات و فعالیتهای علمی جهاددانشگاهی در تزریق «روحیه خودباوری» و «ما میتوانیم» به جامعه، گفت: نیروهای فعال در جهاددانشگاهی همواره از میان نیروهای انقلابی و جهادی بودهاند، همین مسئله یکی از دلایل اصلی موفقیت این نهاد محسوب میشود. جهاددانشگاهی با تکیه بر روحیه خودباوری و کارآمدی، توانسته است با منابع محدود، اقدامات مؤثر و مهمی در راستای خدمت به مردم و کشور انجام دهد.
وی با تأکید بر اینکه موفقیت جهاددانشگاهی مدیون روحیه انقلابی حاکم بر آن است، گفت: نهادهایی که با این روحیه و نگاه جهادی فعالیت میکنند، معمولاً با هزینههای کم، دستاوردهای بزرگ و قابل توجهی به دست میآورند. جهاددانشگاهی نیز از این قاعده مستثنا نیست و عملکرد آن در بسیاری از حوزهها شایسته تقدیر است.
عضو کمیسیون آموزش مجلس درباره کماطلاعی عمومی و حتی غفلت برخی از مسئولان نسبت به دستاوردها و ظرفیتهای جهاددانشگاهی، تصریح کرد: جهاددانشگاهی باید در انتشار موفقیتها و دستاوردهای خود تلاش بیشتری کند. جامعه پذیرای آنچه خواهد بود که به نفع مردم، کشور و توسعه و آبادانی کشور است. به عبارت دیگر جامعه آمادگی پذیرش و بهرهگیری از این ظرفیتها را دارد و اگر جهاددانشگاهی در زمینه تبیین و انتشار دستاوردهایش بیشتر تلاش کند، شاهد تأثیرگذاری بیشتر آن خواهیم بود و از این حالت مغفول بودن خارج میشود.
فیاضی در ادامه، با یادآوری فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با خانواده شهدای جنگ 12 روزه، مبنی بر اینکه «دین، دانش و اتحاد سه ضلع اصلی ساخت قدرت» هستند به نقش جایگاه جهاددانشگاهی در ضلع دانش ساخت قدرت اشاره و اظهار کرد: جهاددانشگاهی مصداق بارز پیوند و اتحاد دین و دانش است. در واقع پیوند دین و دانش در اتحاد، وحدت و انسجام ملی اثرگذار است و به رغم برخی تلاشها برای ایجاد شکاف بین دین و دانش، نباید اجازه داد این شکاف ایجاد شود و جهاددانشگاهی نقش ویژهای در این مسئله دارد.
این نماینده مجلس دوازدهم بیان کرد: جهاددانشگاهی توانسته با عملکرد خود، شکاف میان دین و دانش را کاهش دهد و نمونهای موفق از تحقق این پیوند باشد.
وی در پایان تصریح کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب تأکید کردند، در کنار دانش، دین و اتحاد نیز از ارکان اساسی قدرت ملی هستند. جهاد دانشگاهی با حرکت در مسیر تقویت هر سه ضلع این مثلث، میتواند نقشی کلیدی در تقویت بنیانهای اقتدار کشور ایفا کند.
گفتوگو از سمیرا انصاری
انتهای پیام