در بازار کاملا رقابتی کسبوکارهای مدرن، ارزشمندترین دارایی یک شرکت، محصول یا خدمات آن نیست، بلکه روابطی است که با مشتریان خود میسازد. این روابط که براساس اعتماد، شخصیسازی و استمرار ساخته شدهاند، محرکهای واقعی رشد و سودآوری بلندمدت برای کسبوکار هستند. با این حال، مدیریت این ارتباطات پیچیده برای اکثر کسبوکارها خیلی سریع به یک چالش پیچیده تبدیل میشود. اینجاست که نرم افزار CRM به عنوان یک ضرورت مطرح میشود.
اگر بخواهیم نرم افزار CRM را به صورت خیلی ساده تعریف کنیم، یک فناوری و استراتژی برای مدیریت تمام روابط و تعاملات شرکت شما با مشتریان فعلی و بالقوه است. هدف تمام راهکارهای CRM، بهبود روابط کسبوکار با مشتریانش است. این فناوری به شما کمک میکند تا با مشتریان در ارتباط بمانید، فرایندها را تسهیل کنید و سودآوری را بهبود بخشید.
پیش از اینکه فناوری CRM ارائه شود، دادههای مشتری اغلب در ابزارهای مختلف از جمله صفحات گسترده، صندوقهای ایمیل، کارتهای ویزیت و دفترچههای یادداشت شخصی به صورت پراکنده نگهداری میشدند. این امر محیطی آشفته و ناکارآمد ایجاد میکرد که در آن تقریبا غیرممکن بود که بتوان نمای کاملی از سابقه مشتری را در اختیار داشت.
یک فروشنده ممکن است از مشکلی که اخیرا مشتری تجربه کرده باشد، اطلاعی نداشته باشد یا یک تیم بازاریابی ممکن است یک ایمیل تبلیغاتی برای کسی که تازه محصول را خریداری کرده است، ارسال کند. فقدان یک منبع واحد از اطلاعات صحیح، به تجربه مشتری نامنسجم و از دست رفتن فرصتها منجر میشود.
اما در این شرایط نقش نرم افزار CRM چیست؟ این راهکار به عنوان یک مرکز جامع و متمرکز برای تمام اطلاعات مشتری عمل کرده و این مشکلات را حل میکند. به همین دلیل است که CRM دیگر یک کالای لوکس یا گزینهای اختیاری نیست، بلکه یک سرمایهگذاری ضروری برای هر کسبوکاری است که هدف رشد پایدار را دنبال میکند. این فناوری، موتور محرک یک استراتژی مشتریمحور است و دادهها، اتوماسیون و شفافیت لازم برای تبدیل رویکرد واکنشی یک کسبوکار را به رویکردی فعالانه فراهم میکند.
قبل از اینکه حتی شروع به بررسی دموی راهکارهای مختلف کنید، بسیار مهم است که آنچه را که واقعا نیاز دارید تعریف کرده باشید. یک برنامهریزی درست در این مرحله، میتواند در درازمدت در زمان و هزینه شما صرفهجویی کرده و از چالشهای زیادی جلوگیری کند.
با پرسیدن یک سوال اساسی شروع کنید: ما سعی داریم چه مشکلاتی را حل کنیم؟ آیا نیاز به افزایش بهرهوری تیم فروش، بهبود نرخ حفظ مشتری یا تسهیل فرایند مدیریت سرنخ خود دارید؟ راهکار CRM شما باید ابزاری باشد که مستقیما به این اهداف خاص بپردازد. به عنوان مثال، یک کسبوکار متمرکز بر فروش B2B، نیازهای متفاوتی نسبت به یک کسبوکار متمرکز بر خدمات مشتری در حوزه تجارت الکترونیک خواهد داشت.
پس از مشخص شدن اهداف، آنها را به لیستی از ویژگیهای مورد نیاز تبدیل کنید. در این مرحله باید به خوبی نیازهای واقعی خود را تجزیهوتحلیل کنید. تیمهایی را که روزانه از نرم افزار CRM استفاده میکنند در فرایند تصمیمگیری مشارکت دهید. از آنها بپرسید که چه ویژگیهایی برای کارشان کاملا ضروری است. آیا آنها در طول روز به دسترسی راحت به نرم افزار نیاز خواهند داشت؟ آیا یکپارچهسازی با سرویس ایمیل ضروری است؟ آیا آنها به یک داشبورد گزارشدهی قوی برای تجزیهوتحلیلهای بیدرنگ نیاز دارند؟
در مورد کل هزینه مالکیت باید واقعبین باشید. این فقط شامل هزینه نرم افزار (اشتراک ماهانه یا لایسنس دائمی) نیست، بلکه هزینههای مرتبط با پیادهسازی، انتقال دادهها، آموزش کارکنان و نگهداری مداوم از نرم افزار را هم شامل میشود. اگر تیم فناوری اطلاعات کوچک و سرمایه محدودی دارید، یک نرم افزار CRM مبتنی بر ابر با مدل اشتراکی احتمالا مناسبتر است. اگر یک دپارتمان فناوری اطلاعات بزرگ و اختصاصی و بودجه قابل توجهی برای سرمایهگذاری اولیه در اختیار دارید، یک راهحل نصبی یا درون سازمانی میتواند گزینه بهتری باشد.
راهکار انتخابی شما نباید فقط با مقیاس فعلی کسبوکارتان سازگار باشد، بلکه باید بتواند در آینده همگام با شما رشد کند. با گسترش کسبوکارتان، باید کاربران بیشتر و ویژگیهای جدیدی را اضافه کنید و باید توانایی مدیریت حجم انبوهی از دادههای مشتری را در اختیار داشته باشید. راهکاری را انتخاب کنید که انعطافپذیری ارائه دهد و به راحتی مقیاسپذیر باشد، بنابراین در آینده مجبور نیستید فرایند پرهزینه و زمانبر تغییر کل سیستم خود را در دستور کار قرار دهید.
وقتی درک روشنی از نیازهای داخلی سازمان خود داشته باشید، میتوانید قبل از خرید نرم افزار CRM ارزیابی گزینههای موجود را انجام دهید. بهترین راهکارهای CRM از چندین ویژگی کلیدی بهره میبرند که آنها را نسبت به بقیه متمایز میکند.
قدرتمندترین CRM در جهان، اگر توسط تیم شما به خوبی پذیرفته نشود، بیفایده است. یک رابط کاربری تمیز، شهودی و آسان برای اطمینان از نرخ بالای پذیرش کاربران آن بسیار مهم است. سیستم باید آشنا و منطقی بهنظر برسد و برای شروع به حداقل آموزش نیاز داشته باشد.
کسبوکار شما فرایندهای منحصربهفردی دارد و راهکار CRM شما باید بهخوبی با آنها سازگار شود. به دنبال راهکاری باشید که گزینههای سفارشیسازی قوی ارائه دهد و این امکان را فراهم کند تا فیلدهای سفارشی ایجاد کنید، گزارشهای منحصربهفرد طراحی کنید و سیستم را بدون نیاز به کدنویسی پیچیده، با گردشهای کاری خاص خود تطبیق دهید.
علاوه بر این، یک نرم افزار CRM سطح بالا باید از یک موتور اتوماسیون قدرتمند برخوردار باشد که بتواند وظایف تکراری را از مسیریابی سرنخها گرفته تا یادآوری پیگیریها حذف کرده و زمان تیم شما را برای تمرکز بر کارهای استراتژیکتر آزاد کند.
بهترین نرم افزار CRM نمای کاملی از چرخه عمر مشتری را ارائه میدهد. در بخش فروش، باید ویژگیهای قوی برای مدیریت سرنخها و فرصتها، پیشبینی فروش و بصریسازی پایپلاین فروش ارائه دهد. در بحث بازاریابی نیز باید بتواند به طراحی کمپینهای هدفمند کمک کرده و میزان اثربخشی آنها را پیگیری کند. برای خدمات مشتری، راهکار انتخابی شما باید از یک سیستم تیکتینگ داخلی، پایگاه دانش و توانایی مدیریت پروندههای پشتیبانی در چندین کانال مانند ایمیل و چت زنده را داشته باشد.
راهکار CRM شما نباید یک جزیره منزوی باشد؛ بلکه باید بهطور یکپارچه با سایر نرم افزارهایی که کسبوکار شما به آنها متکی است ادغام شود. این امر جریان روان اطلاعات بین دپارتمانها و سیستمها را تضمین میکند، ورود دادهها را کاهش میدهد و کارایی کلی را بهبود میبخشد.
دادههای مشتری شما یک دارایی ارزشمند است و باید به خوبی از آنها محافظت کنید. هنگام خرید نرم افزار CRM پروتکلهای امنیتی فروشنده، روشهای رمزگذاری دادهها و گواهینامههای امنیتی را بررسی کنید. برای کسبوکارهایی که باید الزامات سختگیرانهتری را برای حاکمیت دادهها برآورده کنند، فروشندهای که هم راهحلهای ابری و هم راهحلهای درونسازمانی ارائه میدهد گزینه بسیار خوبی است. نکته بسیار مهم دیگر، زیرساخت قابل اعتماد و تعهد نسبت به نرخ آپتایم اعلام شده است.
*انتهای رپورتاژ آگهی
انتهای پیام