به گزارش ایکنا به نقل از صدی البلد، نشست هفتگی تفسیر و ابعاد اعجاز قرآن دیروز یکشنبه(20 مهر) با عنوان «ابعاد اعجاز آیات قرآن درباره دریاها» در مسجد جامع الازهر برگزار شد و رمضان الصاوی، نایبرئیس دانشگاه الازهر و مصطفی ابراهیم، استاد دانشکده علوم دانشگاه الازهر در آن حضور یافته و سخنرانی کردند.
رمضان الصاوی با تمرکز بر نعمتهای بزرگ الهی و جلوههایی از تسخیر در جهان هستی گفت: دریاها شاهدی زندهای بر این تسخیر و اعجاز قرآن هستند و این تسخیر بیانگر لطف الهی به بشریت است؛ زیرا دریاها برای خدمت به بشریت در امر معاش و حمل و نقل تسخیر شدهاند.
وی افزود: تنوع و گوناگونی در دریاها نیز از آیات الهی است، خداوند میفرماید: «وَمَا يَسْتَوِي الْبَحْرَانِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ سَائِغٌ شَرَابُهُ وَهَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَمِنْ كُلٍّ تَأْكُلُونَ لَحْمًا طَرِيًّا وَتَسْتَخْرِجُونَ حِلْيَةً تَلْبَسُونَهَا وَتَرَى الْفُلْكَ فِيهِ مَوَاخِرَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ: و دو دريا يكسان نيستند اين يک شيرين تشنگىزدا [و] نوشيدنش گواراست و آن يك شور تلخمزه است و از هر يك گوشتى تازه مىخوريد و زيورى كه آن را بر خود مىپوشيد بيرون مى آوريد و كشتى را در آن موجشكاف مى بينى تا از فضل او [روزى خود را] جستجو كنيد و اميد كه سپاس بگزاريد»(آیه 12 سوره فاطر).
وی افزود: یکی از بزرگترین نشانههای اعجاز علمی در دریاها پدیده جداسازی آبهای شیرین و شور توسط یک مانع نامرئی است که از مخلوطشدن کامل آنها با وجود تلاقیشان جلوگیری میکند.
الصاوی تأکید کرد: قرآن کریم با دقت بسیار به این موضوع اشاره کرده است، مانعی که اخیراً کشف شده است. خداوند متعال میفرماید: «وَجَعَلَ بَيْنَ الْبَحْرَيْنِ حَاجِزًا: و میان دو دریا مانعی قرار داد.»(آیه 61 سوره نمل)
وی گفت: در آیه دیگری، خداوند این مانع را به عنوان یک برزخ توصیف میکند، زیرا میفرماید: «مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَا يَبْغِيَانِ: دو دريا را [به گونه اى] روان كرد [كه] با هم برخورد كنند. میان آنها مانعی وجود دارد تا از هم تجاوز نکنند.»(آیات 19 و 20 الرحمن).
نایبرئیس دانشگاه الازهر ادامه داد: این اشارات قرآنی که پدیدههایی را توصیف میکنند که قرنها پیش برای بشر نامرئی و ناشناخته بودند، گواه روشنی بر این هستند که قرآن کریم کلام خداست و اعجاز علمی قرآن درباره هستی تاریخ پایان ندارد.
مصطفی ابراهیم، دیگر سخنران سمینار نیز گفت: ذکر دریاها در قرآن کریم امری گذرا نیست، بلکه با معانی و ویژگیهای دقیق بسیاری همراه بوده است که بر ماهیت اعجاز نص قرآن تأکید میکند و هر ویژگی با متن مطابقت دارد و یک واقعیت علمی را روشن میکند.
وی افزود: خداوند متعال در توصیف منطقهای که دریاهای مختلف به هم میرسند، میفرماید: «وَجَعَلَ بَيْنَ الْبَحْرَيْنِ حَاجِزًا: و بین دو دریا مانعی قرار داد»، به این معنی که این مانع آبی نامرئی، واقعیت علمی اثباتشدهای است که مانع از غلبه یک دریا بر دیگری میشود.
ابراهیم تصریح کرد: در زمینه بحث در مورد فرآیند حمل و نقل دریایی، تنوع شگفتانگیزی در اصطلاحات قرآنی برای کشتیها مشاهده میشود که بیانگر دقت قرآن در توصیف است.
وی گفت: توصیف قرآن از موجودات دریایی بسیار دقیق است، همانطور که در کلام خدا آمده است: «وَمِنْ كُلٍّ تَأْكُلُونَ لَحْمًا طَرِيًّا: و از همه آنها گوشت تازه میخورید.»(آیه 12 سوره فاطر) اصطلاح « لَحْمًا طَرِيًّا: گوشت تازه» دقیقترین توصیف علمی از عضلات موجودات دریایی است، زیرا اکثر ماهیها و موجودات دریایی، دارای عضلات صاف هستند که با انعطافپذیری، لطافت و سهولت هضم در مقایسه با سایر انواع عضلات مشخص میشوند. این امر اعجاز قرآن در انتخاب کلماتی را که قرنها پیش از کشف زیستشناسی دریایی وجود داشته است، تأیید میکند.
انتهای پیام