
به گارش ایکنا به نقل از هندوستان تایمز، یک مسجدی قدیمی در محدوده عملیاتی فرودگاه بینالمللی کلکته بار دیگر بحثبرانگیز شده است. طرح پرسشهای تازه از سوی مسئولان حزب بهاراتیا جاناتا و پاسخ وزارت هوانوردی، موجب نگرانی مسلمانان درباره تخریب این مسجد شده است.
این موضوع پس از آن دوباره خبرساز شد که «سامیک باتاچاریا»، رئیس شاخه ایالتی حزب بهاراتیا جاناتا در بنگال غربی، پرسشهایی را مطرح کرد و پاسخ وزارت هوانوردی کشوری منتشر شد. هر دو طرف اعلام کردند که این مسجد در نزدیکی باند فرعی فرودگاه قرار دارد.
باتاچاریا پرسیده بود آیا واقعیت دارد که مسجد واقع در محدوده عملیاتی فرودگاه کلکته و چسبیده به باند فرعی، همچنان مانع از توسعه ایمن و بهرهبرداری کامل از این باند میشود؟
او همچنین دلیل «عدم اقدام برای برداشتن یا جابهجایی مسجد با وجود هشدارهای مکرر و نگرانیهای امنیتی» را جویا شد.
«مورلیدار موهول»، وزیر مشاور در امور هوانوردی در پاسخ گفت که باند اصلی برای همه عملیاتهای عادی مورد استفاده قرار میگیرد و باند فرعی تنها زمانی فعال میشود که باند اصلی در دسترس نباشد.
در پاسخ رسمی وزارتخانه آمده است: یک مسجد در نزدیکی باند فرعی قرار دارد که موجب جابهجایی ۸۸ متری آستانه باند در سمت شمالی شده است.
در مورد پروژه ترمینال جدید نیز اعلام شد که سازمان فرودگاههای هند هنوز در انتظار تأییدیههای امنیتی دفتر امنیت هوانوردی غیرنظامی هند( BCAS ) برای تخریب سازههای قدیمی است و زمانبندی پروژه کاملاً به این مجوزها بستگی دارد.
پس از انتشار پاسخ وزارت، موضوع با واکنش تندتر مخالفان همراه شد. «آمیت ملویا»، رئیس بخش فناوری اطلاعات بهاراتیا جاناتا، در پلتفرم ایکس نوشت: رئیس حزب بهاراتیا جاناتا در بنگال پرسش مهمی درباره مسجد داخل محدوده عملیاتی فرودگاه کلکته در راجیا سابها مطرح کرد و دولت اکنون رسماً این مانع را تأیید کرده است.
او افزود: وزارت هوانوردی پذیرفته که مسجدی نزدیک باند فرعی قرار دارد و آستانه باند را ۸۸ متر جابهجا کرده است. این موضوع در شرایط اضطراری، زمانی که باند اصلی قابل استفاده نیست، ایمنی مسافران را به خطر میاندازد.
پیشتر در سال جاری، «سوبندو آدهیکاری»، رهبر اپوزیسیون، نیز هشدار داده بود: آنچه در فرودگاه کلکته رخ میدهد، از منظر امنیتی بسیار نگرانکننده است. نمازها روی زمین برگزار میشود و حصار فرودگاه بسته نمیشود.
او در مورد تأخیرهای توسعه فرودگاه نیز گفت: بهانه این است که باید مسجد نزدیک باند فرعی جابهجا شود. این وضعیت نمیتواند ادامه پیدا کند.
ساخت این مسجد در محدوده فرودگاه به بیش از یک قرن پیش بازمیگردد. این مسجد که با نام «بانکرا» شناخته میشود، پیش از احداث فرودگاه وجود داشته و قدمت آن به دهه ۱۸۹۰ میرسد. در آن زمان، محدوده فعلی باند فرعی یک روستا بوده و مسجد نیز بخشی از همان روستا بوده است.
انتهای پیام