کد خبر: 4307074
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۴ - ۰۹:۰۷
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته

آغاز پایش اجرای سند توسعه آموزش قرآن و ثبت‌نام طرح ملی دانشجومعلم قرآن

طی هفته گذشته، اعلام اسامی راه‌یافتگان به مرحله نهایی چهل و هشتمین مسابقات سراسری قرآن اوقاف، تأسیس مرکز قرآن کانون مدارس اسلامی، برگزاری جلسه ارتقای حافظان ممتاز قرآن کریم، آغاز پایش اجرای سند توسعه آموزش قرآن و ثبت‌نام طرح ملی دانشجومعلم قرآن ازجمله مهم‌ترین اخبار بودند.

آغاز پایش اجرای سند توسعه آموزش قرآن و ثبت‌نام طرح ملی دانشجومعلم قرآنبه گزارش ایکنا، در این هفته عرصه فعالیت‌های قرآنی کشور شاهد رویدادها و اخبار متعددی بود، هر چند جای بیشتری برای پویایی و توسعه هر چه بیشتر فرهنگ قرآنی در اقشار مختلف جامعه وجود دارد؛ اما خبرهای این هفته رنگ و بوی آغاز سال نوی تحصیلی و هفته دفاع مقدس و ترویج مفاهیم شهادت و ایثار به خود گرفته بود. از مسابقات و اجرای دوره‌های آموزش قرآن گرفته تا فعالیت‌های فرهنگی مرتبط با قرآن کریم و شهدای قرآنی که همه حکایت از تلاش برای ترویج معارف قرآن کریم داشت. در ادامه مهم‌ترین اخبار و رویدادهای قرآنی منتشر شده هفته‌ای که گذشت را مرور می‌کنیم.

وضعیت مؤسسات قرآنی؛ از چالش‌های موجود تا راهکارهای آینده

طی گفت‌وگوی ایکنا با مرتضی خدمتکارآرانی، مدیرکل برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های مرکز عالی قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به بررسی جامع وضعیت کنونی مؤسسات قرآنی کشور پرداخته شده است. در این مصاحبه به برخی چالش‌های پیش‌روی برنامه‌ریزی و حمایت از مؤسسات، برنامه‌های جدید وزارت ارشاد برای ساماندهی و نظارت بر مؤسسات، فرایند صدور مجوز، همکاری وزارت ارشاد با سازمان تبلیغات اسلامی، وضعیت اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت و نحوه همکاری آن با این وزارتخانه پرداخته شده است. همچنین در این گفت‌وگو، مسائل مربوط به ادامه فعالیت شعب مؤسسات بزرگ قرآنی و تأسیس شعب جدید و سازوکارهای نظارتی جدید مطرح شده است که در این خبر می‌خوانیم.

آغاز پایش ملی اجرای سند توسعه آموزش قرآن

محمدرضا مسیب‌زاده؛ مشاور وزیر و دبیر کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور با اشاره به سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور اظهار کرد: در کمیسیون یک حرکت ارزشمندی با عنوان پایش وضعیت موجود اجرای سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور در دستگاه‌های عضو این کمیسیون در حال انجام است.

وی افزود: این کار توسط پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در حال انجام و اکنون در حال نهایی‌سازی شاخص‌های ارزیابی ناظر بر اقدامات ملی ۵۲ گانه سند توسعه آموزش عمومی قرآن با کمک و هماهنگی اعضا است.

اسامی برگزیدگان شهریورماه هفدهمین دوره ارتقای قاریان قرآن اعلام شد

طی این هفته جلسه شهریورماه دوره ارتقای قاریان و دعاخوانان ممتاز کشور برگزار شد. برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی قرائت ازجمله وظایف ذاتی شورای عالی قرآن بوده که قدمتی ۳۰ ساله دارد. در سال‌های اخیر، استفاده از فضای مجازی، حضور تعداد بیشتری از ممتازین عرصه قرائت را فراهم کرده است.

هفدهمین دوره ارتقای قاریان ممتاز که در قالب ۱۷ کلاس برگزار می‌شود، اساتیدی همچون رضا محمدپور، سعید رحمانی، سعید بیژنی، مسعود نوری، علی قاسم‌آبادی، حسن مختاری، سعید حاجیان و علی خانی حضور دارند.

مسابقات قرآن دانش‌آموزان نیمه‌حضوری، نیمه‌مجازی برگزار شد

چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن، عترت و نماز  دانش‌آموزان کشور و دهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان، از ۲۵ تا ۲۸ شهریور به شکل مجازی برگزار شد. مسابقات قرآنی ویژه دانش‌آموزان با ترکیبی از بخش حضوری و مجازی اجرا شدند. این شیوه ترکیبی کمک کرده است تا دانش‌آموزان در مناطق مختلف بتوانند راحت‌تر در رقابت شرکت کنند. علاوه بر این، بخش صوتی و گزارشات مرتبط با این مسابقات منتشر شده که موجب شده بازخورد بیشتری در فضای مجازی داشته باشد.

اعلام اسامی راه‌یافتگان به مرحله نهایی چهل و هشتمین مسابقات سراسری قرآن اوقاف

اسامی راه‌یافتگان به مرحله نهایی بخش آوایی چهل و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه که با همکاری ادارات‌کل اوقاف و امور خیریه‌ استان‌ها و از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شده بود، اعلام شد.

این افراد منتخبان مرحله مقدماتی‌کشوری بودند که به مرحله کشوری چهل و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن اوقاف که در سنندج برگزار می‌شود، راه یافتند.

آغاز ثبت‌نام دوره جدید طرح ملی دانشجومعلم قرآن

ثبت‌نام در دوره جدید طرح ملی دانشجومعلم قرآن کریم که سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور آن را برگزار می‌کند، از روز گذشته اول مهرماه آغاز و تا ۱۰ مهرماه نیز ادامه خواهد داشت.

آموزش‌های مربوط به این دوره در ۱۰ هفته آموزشی انجام خواهد شد و در پایان به دانشجویانی که این دوره را با موفقیت سپری کنند، گواهینامه از سوی جهاددانشگاهی اعطا می‌شود.

توسعه پایگاه‌های تخصصی و جلسات قرآن در محلات پایتخت

یکی از برنامه‌های محوری این هفته، افزایش فعالیت‌های قرآنی در محلات شهر تهران بوده است؛ تأسیس و تقویت پایگاه‌های تخصصی قرآن و برگزاری جلسات قرآنی در سطح محلات با هدف جلب مشارکت محلی و نزدیک کردن فعالیت‌های قرآنی به زندگی روزمره مردم از مواردی است که در متن این خبر برجسته شده‌اند.

طی این خبر مهدی سیفی، رئیس اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران در گفت‌و‌گو با ایکنا با اشاره به اقدامات و برنامه‌های صورت گرفته در حوزه تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی از سوی شهرداری تهران، در  قالب طرح قلب سلیم و اهداف این طرح گفت: شورای عالی قرآن شهرداری تهران با حمایت شهردار و معاونان فرهنگی، مصمم است طرح «قلب سلیم» را به عنوان یک پروژه‌ه محوری در تعلیم و ترویج قرآن در سراسر شهر تهران اجرا کند. هدف اصلی این طرح ایجاد پایگاه‌های تخصصی قرآن در هر محله در قالب مساجد، مدارس و دارالقرآن‌ها است تا دسترسی نوجوانان و خانواده‌ها به آموزش تخصصی قرائت، حفظ و معارف قرآن تسهیل شود.

نقش مرکز طبع و نشر قرآن در شناسایی و پرورش کاتبان جوان

طی این هفته حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا ارباب‌سلیمانی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با حضور در مرکز طبع و نشر قرآن کریم، از مجموعه مصاحف منتشر شده در این مرکز بازدید کرد و در دیدار با کارکنان، فعالیت‌های این مجموعه را افتخاری برای قرآن دانست.

وی با ابراز خرسندی از تلاش‌های خالصانه کارکنان این مرکز گفت: خدا را شاکریم که بهترین سال‌های عمر شما در خدمت به کتابت و نشر قرآن سپری شده است. مطمئن باشید آثار شما ماندگار خواهد بود.

برپایی یادمان شهدای دفاع مقدس در فرهنگسرای قرآن

یکی از رویدادهای فرهنگی این هفته برپایی یادمان شهدای دفاع مقدس در فرهنگسرای قرآن بود. این برنامه ضمن تقدیر از شهیدان، تلاش می‌کند پیوندی بین فرهنگ ایثار و تعالیم قرآنی برقرار کند، و بر این نکته تأکید دارد که یاد شهدا بخشی از هویت قرآنی جامعه است.

شهدای قرآنی منا؛ یادشان زنده تلاوت‌شان جاودان

حادثه تلخ منا در دوم مهرماه سال ۱۳۹۴، یکی از تلخ‌ترین روز‌های تاریخ مسلمانان بود؛ روزی که در آن جمعی از حجاج و عاشقان اهل بیت(ع) و قرآن جان خود را از دست دادند. در میان این فاجعه دلخراش، شهدای قرآنی کشورمان به چشم می‌خوردند؛ قاریان و حافظانی که زندگی‌شان سراسر با قرآن کریم عجین بود و با صدای ملکوتی تلاوت، دل‌های بسیاری را روشن می‌کردند. این بزرگواران، در سخت‌ترین شرایط نیز از انس با قرآن و خدمت به آن دست نکشیدند و شهادت‌شان، پیامی جاودانه برای جامعه قرآنی ما به همراه داشت.

در این یادداشت، به شهدای حادثه منا اشاره شده است که به عنوان شهدای قرآنی معرفی شده‌اند. متن به تلاوت‌شان، یادشان و نیاز به حفظ و گرامیداشت راه و رسم آنان پرداخته است، به طوری که تأکید شده است تلاوت آنان باید همچنان شنیده شود و راهشان علمی شود.

مطالبات قابل طرح کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها در همایشی قریب‌الوقوع

یکی از مصوبات هفتاد و ششمین نشست شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها، برگزاری همایش سراسری مسئولان کانون‌های قرآن، عترت و نماز دانشگاه‌ها به میزبانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش در آینده‌ای نزدیک بود.


بیشتر بخوانید؛

وزارت علوم میزبان چهلمین جشنواره ملی قرآن دانشجویان شد


برگزاری این برنامه تجمیعی با حضور مسئولان کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های سراسر کشور در زمان و مکانی واحد، بستر و مجال مناسبی را فراهم خواهد آورد که در آن هر یک از نمایندگان نهادهای قرآنی دانشگاه‌ها علاوه بر ایجاد ارتباط مؤثر با یکدیگر با طرح دیدگاه‌ها و نظرات به تشریک مساعی و انتقال تجارب موفق به واحدهای همسان در سایر واحدهای دانشگاهی بپردازند.

۱۲ مؤسسه قرآنی مجوز تأسیس گرفتند

مرتضی خدمتکار‌آرانی؛ مدیرکل برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌ها گفت: هفتاد و پنجمین جلسه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت با حضور اکثریت اعضاء برگزار شد که طی آن ۱۲ درخواست جدید تأسیس مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت مطرح شد.

وی ادامه داد: درخواست تأسیس این ۱۲ مؤسسه از استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، زنجان، کرمان، اصفهان، آذربایجان غربی و کرمانشاه بوده است که مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت با تأسیس تمامی موارد موافقت شد.

جلسه ارتقای حافظان ممتاز قرآن کریم برگزار شد

جلسه ارتقای حافظان ممتاز قرآن کریم، ۳۱ شهریورماه، از ساعت ١٧ تا ١٩ به دو شکل حضوری و مجازی به میزبانی شورای عالی قرآن برگزار شد. در این جلسه، موضوع وقف و ابتدا و تجوید در تلاوت مُرَتِّل، با حضور سعید رحمانی، مدرس و داور بین‌المللی قرآن، در دستور کار جلسه قرار گرفت و شرکت‌کنندگان از مباحث تخصصی و کاربردی مطرح شده بهره‌مند شدند و فوق‌برنامه ورزشی، پایان‌بخش برنامه‌ها بود. 

اعضای جوان و ممتاز جلسات ارتقا که سن‌شان بین بیست تا سی سال است، پس از ثبت‌نام در فراخوان  شورای عالی قرآن و متعاقباً ارزیابی به عمل آمده و کسب نصاب لازم، انتخاب شدند.

بخشنامه مساجد را به پایگاه قرآن تبدیل نمی‌کند

همواره مسجد در فرهنگ اسلامی نه‌تنها محلی برای عبادت، بلکه مأمنی برای تربیت و شکوفایی ظرفیت‌های دینی، اجتماعی و فرهنگی مردم است. قرن‌هاست که بزرگ‌ترین جریان‌های فکری و معنوی جهان اسلام از بطن مساجد شکل گرفته و گسترش یافته‌اند که تجلی آن را در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس شنیده و دیدیم. نهاد‌های دینی و قرآنی متعددی فعالیت می‌کنند، اما همچنان مسجد به عنوان نهادی مردمی، جایگاهی بی‌بدیل برای پرورش نسل‌ها دارد؛ جایی که می‌تواند هم مأمن روحی باشد و هم محلی برای آموزش، تربیت و انس با کلام وحی.

رهبر معظم انقلاب بارها فرموده‌اند «مساجد باید به پایگاه قرآنی تبدیل شوند» و این پرسش اساسی را پیش روی ما قرار می‌دهد که تا چه حد توانسته‌ایم به این توصیه جامه عمل بپوشانیم و مساجد را به مرکزی برای گسترش فرهنگ قرآن تبدیل کنیم؟ و فعالیت‌های قرآنی مساجد تا چه اندازه اصیل و مردمی‌اند؟ و چه عواملی مانع بهره‌برداری درست از ظرفیت‌های مساجد در این حوزه می‌شوند؟ برای بررسی این موضوع با حجت‌الاسلام کمال‌الدین خداداده، معاون شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و رئیس پیشین ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که مشروح آن را در این خبر می‌خوانید.

«مرکز قرآن کانون مدارس اسلامی» تأسیس شد

مرکز قرآن و عترت کانون مدارس اسلامی از جمله تشکل‌های مردمی است که به تازگی فعالیت خود را به شکل رسمی آغاز کرده است و در تازه‌ترین نشست خود با حضور ۵۰ نفر از مدیران مدارس و مؤسسات قرآنی از ۲۴ مرکز آموزشی، سعی در ارتقای سطح کیفی آموزش قرآن مدارس دارد؛ اقدامی که در آینده و در صورت ساختارمندی هدفمند، علاوه بر تهران می‌تواند به سایر استان‌ها نیز تعمیم یافته و شبکه‌ای منسجم از تعامل مثبت و مؤثر به منظور تشریک مساعی و انتقال تجربیات آموزشی در زمینه قرآن را فراهم آورد.

دیپلماسی قرآنی؛ ثمره «محفل» برای آینده فرهنگی ایران

احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشور و یکی از میزبانان برنامه تلویزیونی محفل در گفت‌و‌گو با ایکنا با اشاره به تأثیر گسترده برنامه قرآنی «محفل» در سطح بین‌المللی اظهار کرد: امروز دیگر کمتر کسی است که در کشورهای اسلامی و حتی در برخی کشورهای غیر اسلامی نامی از این برنامه نشنیده باشد. آثار و بازخوردهای محفل به‌قدری روشن و محسوس است که نیازی به تعریف و توضیح چندانی ندارد، چراکه در سفرهای خارجی و ارتباط با جوامع قرآنی به وضوح این اثرگذاری دیده می‌شود.

رقابت رشته «گفتمان مهدوی» مسابقات سراسری قرآن دانش‌آموزان

با پایان یافتن بخش رقابتی چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری دانش‌آموزان کشور که از ۲۵ تا ۲۸ شهریور به شکل غیر حضوری برگزار شد، از ۲۹ شهریور، مجتمع یاوران مهدی مسجد جمکران در شهر قم، میزبان رقابت دانش‌آموزان برگزیده رشته «گفتمان مهدوی» بود که از مرحله استانی منتخب و به این مرحله راه پیدا کرده‌اند.

تقویت قرارگاه مردمی قرآنی در مسیر راهپیمایی اربعین

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا ارباب‌سلیمانی؛ معاون وزیر ارشاد و رئیس مرکز عالی قرآن و عترت وزارت ارشاد در نشست کارگروه ساماندهی فعالیت‌های قرآنی اربعین طی سخنانی با اشاره به آیه ۳۲ سوره حج «ذَلِکَ وَمَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ»، اربعین حسینی را یکی از مصادیق برجسته شعائر الهی دانست و آن را پدیده‌ای بی‌نظیر و بی‌رقیب در جهان معاصر توصیف کرد.

وی با بیان اینکه اربعین دانشگاهی از جنس عاشورای حسینی است، افزود: تفاوت این دو در نوع جهاد است؛ عاشورا نماد جهاد نظامی و اربعین جلوه‌ای از جهاد فرهنگی است. در هر دو، مفاهیمی چون ایستادگی، مقاومت، حق‌گرایی، روشنگری، عدالت‌خواهی و حفظ آرمان‌ها و یاد شهدا به چشم می‌خورد.

فیلم | تلاوت «نظریان» و «اسفیدانی» در کرسی «رحمة‌للعالمین»

حسینیه و مسجد ابی‌الأئمه امیرالمؤمنین(ع) در مشهد مقدس، میزبان برگزاری کرسی بین‌المللی تلاوت «رحمة‌للعالمین» بود که به مناسبت زادروز خجسته نبی مکرم اسلام(ص) برگزار شد.

در میان قاریان بین‌المللی که در این کرسی به تلاوت پرداختند، سیدجواد حسینی، مهدی غلام‌نژاد، وحید نظریان، جواد کاشفی، امیر لعل و محمد بهرامی از ایران شرکت داشتند

اهداف تغییرات در کتب درسی قرآن مقطع ابتدایی چیست

کتب درسی در نظام آموزشی کشور نه تنها نقش انتقال دانش را برعهده دارند، بلکه در تربیت معنوی و فرهنگی دانش‌آموزان نیز تأثیر عمیقی ایفا می‌کنند به‌ویژه کتاب قرآن دوره ابتدایی که نخستین مواجهه رسمی کودکان با مفاهیم الهی و معارفی است، همواره با تصویرسازی‌های جذاب و آموزنده همراه بوده تا ارتباط قلبی و ذهنی کودکان با آیات قرآن و معارف اهل بیت(ع) برقرار شود. اما بررسی‌ها و گزارش‌هایی در روزهای اخیر نشان از حذف برخی تصاویر و پیام‌های قرآنی از کتب قرآن دوره ابتدایی دارد.

تصویر در آموزش کودکان نقش محوری دارد و کودکان در نخستین سال‌های تحصیل، ارتباط عمیق‌تری با تصاویر برقرار می‌کنند و به همین دلیل از طریق آنها معانی و مفاهیم را بهتر درک می‌کنند. حضور نقاشی‌ها و تصویرگری‌های مرتبط با مفاهیم قرآنی و اهل‌ بیتی در کتب درسی نه تنها جذابیت آموزشی را افزایش می‌دهد، بلکه احساس نزدیکی و محبت به قرآن و اهل‌ بیت(ع) را در ذهن دانش‌آموزان تقویت می‌کند.

دلایل این اقدام و حذف تصاویر را از مسئولان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خواستاریم. آیا این تصمیم با هدف ساده‌سازی کتب اتخاذ شده یا ناشی از رویکردی تازه در تدوین محتواست؟ آیا چنین تغییراتی با نظر کارشناسان قرآنی و تربیتی هماهنگ شده است؟

انتهای پیام