به گزارش خبرنگار ایکنا، میکائیل باقری؛ مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری ستاد راهبری حفظ قرآن کریم که امروز یکم دیماه در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، ضمن تبریک حلول ماه مبارک رجب و میلاد باسعادت حضرت امام محمدباقر (ع) با قدردانی از تلاشهای دبیر ستاد راهبری حفظ قرآن اظهار کرد: تحقق تربیت 10 میلیون حافظ قرآن که در برنامه هفتم پیشرفت به صراحت بر آن تأکید شده، بدون نقشآفرینی جدی آموزش و پرورش امکانپذیر نیست. ما با جمعیتی حدود ۱۶ میلیون دانشآموز، بیش از هر نهاد دیگری ظرفیت اثرگذاری داریم.
باقری با بیان اینکه پژوهشها نشان میدهد تمرکز صرف بر فعالیتهای فوقبرنامه کافی نیست، افزود: طی یک دهه گذشته، عمدتاً از مسیر دارالقرآنها و مراکز پرورشی حرکت کردیم، اما به نتیجه مطلوب نرسیدیم؛ نه فقط آموزش و پرورش، بلکه همه دستگاهها به همین دلیل، با تدبیر صورتگرفته، موضوع حفظ قرآن وارد برنامه هفتم پیشرفت شد و تکلیف راهاندازی مدرسه رسمی حفظ قرآن در سراسر کشور نیز در همین چارچوب تعریف شد.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: همزمان با این تکلیف قانونی و با توجه به دغدغه شخص وزیر آموزش و پرورش، کتابهای درسی قرآن در حال بازبینی و تدوین است. امسال کتاب قرآن پایه اول ابتدایی بهصورت آزمایشی در چند مدرسه اجرا شده که رویکرد آن «حفظمحور» است و پس از ارزیابی، بهتدریج تعمیم خواهد یافت.
وی تصریح کرد: اگر قرار است کشور در تربیت حافظ قرآن موفق باشد، آموزشوپرورش باید پیشتاز شود. این موفقیت دو رکن اساسی دارد؛ نخست، ورود جدی حفظ قرآن به برنامه درسی و کتابهای درسی و دوم، همافزایی با سایر دستگاهها و نهادها. قرارگاه دانشآموزی و فرهنگیان در ستاد راهبری حفظ قرآن، دقیقاً با همین هدف طراحی شده و میتواند هر دو رکن را محقق کند.
باقری با اشاره به نقش دانشگاه فرهنگیان گفت: برای دانشجومعلمان دورههای توانمندسازی قرآنی پیشبینی شده که شامل حفظ جزء سی، آشنایی با شیوههای حفظ، تلاوت و تدبر است. این برنامهها در حال اجراست و نقش مهمی در آینده آموزش قرآن در مدارس دارد.
وی درباره اقدامات میدانی در مدارس افزود: در سال تحصیلی جاری، طرح «کاربرگ حفظ جزء سی» در حدود ۳۶۵ هزار کلاس دوره ابتدایی اجرا شده است. در این طرح، روند حفظ سورهها بهصورت مرحلهای پایش میشود و برای هر میزان پیشرفت، مشوقهایی در نظر گرفته شده است. حتی اگر نیمی از دانشآموزان ابتدایی وارد این فرآیند شوند، گام بسیار بزرگی در مسیر تربیت حافظان قرآن برداشتهایم.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش همچنین به پیوند این طرح با سامانه ارزیابی حافظان قرآن اشاره کرد و گفت: هر دانشآموزی که در کلاس درس به سطحی از حفظ برسد، میتواند از مسیر رسمی ارزیابی، مدرک معتبر دریافت کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع انگیزهبخشی اشاره کرد و افزود: یکی از اقدامات مهم، جذب استعدادهای برتر قرآنی در دانشگاه فرهنگیان است. سال گذشته بیش از دو هزار نفر از حافظان قرآن از طریق سازوکارهای پیشبینیشده و براساس مدارک معتبر قرآنی، وارد این فرآیند شدند. این دستورالعمل در حال بازنگری است تا برای سال آینده مسیر سهلتر و انگیزهبخشتری برای حافظان قرآن فراهم شود.
باقری در پایان تأکید کرد: امیدواریم با استقرار کامل قرارگاه دانشآموزی و فرهنگیان و حمایت دبیرخانه ستاد راهبری حفظ قرآن کریم، تربیت حافظان قرآن از یک فعالیت محدود پرورشی فراتر رفته و به یک جریان فراگیر در متن نظام آموزشی کشور تبدیل شود.
انتهای پیام