کد خبر: 4324387
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۳
علیرضا کاظمی مطرح کرد

کنکور؛ سدی در برابر کارکردهای اجتماعی و تربیتی آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش در مراسم چهل و یکمین سالروز تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرجام نامطلوب کنکور اشاره و ضمن درخواست از شورا برای رفع این معضل گفت: اگر این مشکل را حل نکنیم، بلاشک آموزش و پرورش کارکردهای اجتماعی، هویتی و تربیتی خود را از دست می‌دهد و این مهم‌ترین آسیبی است که امروز ما در نظام آموزش و پرورش با آن مواجه هستیم. 

علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورشبه گزارش خبرنگار ایکنا، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، امروز دوشنبه اول دی ماه در همایش «حکمرانی ملی علم و فرهنگ، پیشران انسجام ملی» که به مناسبت چهل و یکمین سالروز تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در فرهنگستان علوم برگزار شد، با تأکید بر اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی بلاشک معمار آینده علم و فرهنگ ایران عزیز ماست و تمام دستاوردهای علمی و فرهنگی برخاسته از نگاه راهبردی، عمیق و آینده‌نگرانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است، گفت: امروز به عنوان نماینده جامعه بزرگ تعلیم و تربیت کشور و به عنوان یک معلم، مراتب تقدیر و تشکر صمیمانه خودم را از تک تک اعضای شورا بیان می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه انسجام اجتماعی را می‌توان در لایه‌های مختلف تعریف کرد، گفت: شاید مهم‌ترین لایه انسجام اجتماعی همان لایه حکمرانی باشد. 
 
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه مسیر وزرای قبلی را با محوریت سند تحول بنیادین و نقشه راه سند طی می‌کند، گفت: تمام هم و غم ما بر اجرای سند تحول بنیادین در وزارت آموزش و پرورش و نظام تربیت به عنوان یک سند جامع، کامل راهبردی و ارزشمند است.
 
وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه انسجام معنایی فراتر در سطح عموم جامعه به ویژه در نظام تعلیم و تربیت دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل بافت جمعیتی و تکثر جغرافیایی، قومی، زبانی، مذهبی و دینی که دارد، بیش از همه به تعمیق بخشیدن به این باورها و هنجارهای مشترک نیاز دارد تا بتواند انسجام اجتماعی خودش را حفظ کند. از سوی دیگر با تهدیدهای بسیار بزرگی هم در همین حوزه مواجه هستیم و دشمنان از هر کدام از این فضاها استفاده می‌کنند تا شکاف‌ها و گسست‌های متفاوتی را در فضای جامعه ایجاد کنند؛ این علاوه بر شکاف نسلی و بحران‌های هویتی است که وجود دارد.
 
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: شاید اساسی‌ترین نقش را نظام تعلیم و تربیت هر کشوری در انسجام بخشی به آن جامعه دارد، چراکه زیرساخت اصلی این نگاه‌ها و این باورها در آنجا شکل می‌گیرد. اگر کارکردهای انسجام بخشی نظام تعلیم و تربیت را در سه حوزه هویتی، اجتماعی و شناختی تعریف کنیم، نظام تربیت نقش اساسی و مهمی در هر سه حوزه دارد.
 
وی با تأکید بر اینکه سند تحول بنیادین نیز همین موارد را به درستی هدف‌گذاری و دنبال کرده است، گفت: آموزش و پرورش به دنبال تربیت انسان‌های مؤمن، متدین، ولایت‌مدار و مسئولیت‌پذیر است و همه این موارد در اهداف سند وجود دارد. اما اینکه چه قدر توانسته‌ایم با این ساحت‌های مختلف به اهداف انسجام اجتماعی دست پیدا کنیم مسئله‌ دیگری است که باید به آن پرداخت.

برنامه درسی؛ بزرگ‌ترین اشکال نظام آموزش

کاظمی ادامه داد: اگر قرار باشد در آموزش موفق باشیم و بتوانیم به کارکردهای انسجام بخشی سند تحول دسترسی پیدا کنیم، مسئله اصلی اصلاح برنامه درسی به عنوان کانون اصلی تحقق این مؤلفه‌های هویتی و کارکردهای اجتماعی است. بزرگترین اشکالی که در نظام آموزش و پرورش وجود دارد به برنامه درسی ما بازمی‌گردد. اکنون از یک برنامه درسی آموزش‌زده برخورداریم و تقریباً همه برنامه‌های درسی طوری طراحی شده که کمتر به مؤلفه‌های فرهنگی در آن عمل می‌شود. البته در بخش محتوا به این مؤلفه‌ها خوب توجه شده است اما فضای تربیتی ارزشمندی برای نهادینه‌سازی این مؤلفه‌های هویت بخش در برنامه درسی امروز کم وجود دارد و دانش‌آموزان در یک کلاس درس با فضای بسیار خشکی مواجه بوده و دائم درگیر حفظ یک سری اطلاعات هستند که باید در این خصوص واقعاً تحول ایجاد شود.

کاظمی با تأکید بر اینکه در حوزه تغییر برنامه درسی دانش‌آموزان نیازمند کمک شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم، گفت: مسئله مهم دیگر موضوع عدالت آموزشی و نصیب برابر آموزشی است که این هم یکی از مسائلی است که می‌تواند به گسست‌های اجتماعی و شکاف‌های طبقاتی در جامعه دامن بزند و اولین و مهمترین موضوع عدالت هم عدالت آموزشی هم با رویکرد کمی و هم با رویکرد کیفی یا همون نصیب برابر آموزشی است.

وی تصریح کرد: هر زمان که احساس تبعیض، بی‌عدالتی و کمبود در یک جامعه شکل گیرد، طبیعتاً شکاف‌ها و گسست‌ها بیشتر شده و انسجام اجتماعی که مدنظر ماست؛ خصوصاً در حوزه تعلیم و تربیت به شدت خود را نشان خواهد داد. 

کاظمی به موضوع روش‌های آموزش و امکانات آموزشی نیز اشاره کرد و گفت: اگر نتوانیم نظام آموزش و پرورش را در حوزه تجهیزات، روش‌ها و توانمندی‌های معلمان به روز کنیم، شکاف و گسستی که بین نسل جدید و معلمان ما در حال شکل‌گیری است به حوزه انسجام اجتماعی آسیب جدی وارد خواهد کرد. امروز دانش‌آموزان در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی با بهترین نرم‌افزارها و سخت‌افزارها کار می‌کنند اما دست معلم ما خالی است و این یک مسئله مهمی است که باید به آن توجه کنیم.

فرجام نامطلوب کنکور برای دانش‌‌آموزان

وی با ابراز خرسندی از اینکه دولت چهاردهم نگاه توسعه عدالت آموزشی با رویکرد کمی و کیفی و تحول در روش‌ها را در دستور کار خود قرار داده است، گفت: آموزش و پرورش مسیر غلطی را طی کرده و همچنان ادامه می‌دهد که نیازمند اصلاح توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

کاظمی با اشاره به اینکه پیوند سنجش به پذیرش(در کنکور)، نظام تعلیم و تربیت را از مأموریت اصلی خود که تربیت اجتماعی است دور کرده و کارکردهای اجتماعی و تربیتی نظام تربیت را کلاً از بین برده است، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی واقعاً باید این مسئله را حل کند؛  چراکه اگر این را حل نکردیم، بلاشک آموزش و پرورش کارکردهای اجتماعی، هویتی و تربیتی خود را از دست می‌دهد و این مهم‌ترین آسیبی است که امروز ما در نظام آموزش و پرورش با آن مواجه هستیم. 

وی اظهار کرد: دانش‌آموز از روزی که وارد فضای مدرسه می‌شود نگاهش به کنکور، حافظه محوری و تست زنی است. این بزرگترین مشکلی است که امروز ما با آن مواجه هستیم. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیاز به حمایت و پشتیبانی جدی مادی و معنوی دارد و امیدواریم در این زمینه به ما کمک شود. البته ما تلاش می‌کنیم و متوقف نمی‌شویم و نخواهیم شد.

وزیر آموزش و پرورش با یادآوری این مسئله که موفقیت‌های رخ داده در حوزه‌های هوافضا، فناوری‌های پیشرفته، پزشکی و ... محصول کار آموزش و پرورش است، گفت: اگر انتظار داریم در این دوره جدید بتوانیم آموزش و پرورش را به کارکردهای اصلی خودش برگردانیم لازم است که آسیب شناسی بکنیم که آموزش و پرورش چه موانعی برای تحقق این سند دارد، چه مشکلاتی پیش روی ماست، چه حمایت‌های ویژه‌ای لازم است انجام شود و ... . 

وی در پایان قول داد که به عنوان سرباز نظام جمهوری اسلامی ایران در فضای تعلیم و تربیت تمام تلاش خود را برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بکار گیرد.

انتهای پیام
خبرنگار:
زهرا ایرجی
دبیر:
فاطمه بختیاری
captcha