کد خبر: 4298371
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۰
در نشست خبری سومین دوره جایزه معلم اعلام شد

معلمان برتر را برای دریافت جایزه معلم معرفی کنید

فراخوان سومین دوره اعطای جایزه معلم از امروز همزمان با رونمایی از پوستر این دوره آغاز شد.

معلمان برتر را برای دریافت جایزه معلم معرفی کنیدبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری سومین دوره جایزه معلم، امروز سه‌شنبه 14 مرداد ماه با حضور مسئولان برگزاری اعطای این جایزه برگزار شد.

در این نشست، محمد آزین، مدیرعامل بنیاد تعلیم و تربیت برهان و دبیر سومین دوره بین‌المللی جایزه معلم، گفت: گستره این جایزه، جهانی است؛ سال گذشته از 18 کشور و سال دوم از 23 کشور برای دریافت این جایزه نامزد داشتیم، لذا معلمان ما می‌توانند خود را در قیاس جهانی محک بزنند و ما در این قیاس‌ حرف‌های زیادی برای گفتن داریم کما اینکه در دو دوره گذشته برگزیده اصلی جایزه از ایران بود.  

وی اضافه کرد: در داوری‌ها شاهد بودیم که کیفیت کار معلمان کشورمان در مقایسه با سایر کشورها بالا است و باید تلاش کنیم این کیفیت، بالا نگه داشته شود. 

آزین ادامه داد: در دوره اول ۱۲ هزار نفر و دوره دوم ۳۱ هزار نفر نامزد شدند و اکنون در آستانه برگزاری دوره سوم هستیم. در کنار جایزه معلم اعطای جایزه «برای معلم» نیز صورت می‌گیرد. جایزه برای معلم تقدیری از سایر نقش‌آفرینان حوزه تعلیم و تربیت است که دو دوره جایز برای بهترین فیلم و متن آموزشی و تربیتی در جشنواره فیلم فجر اهدا شده است و سه دوره نیز برای حوزه خبر تعلیم و تربیت جایزه داشتیم که در خدمت خبرنگاران بودیم.

آغاز فراخوان جایزه معلم از امروز 

دبیر سومین دوره بین‌المللی جایزه معلم با بیان اینکه فراخوان جایزه معلم از امروز شروع می‌شود، گفت: افراد هم می‌توانند خود را نامزد کنند و هم جامعه از جمله دانش‌آموزان، والدین و حتی خود معلمان می‌توانند سایر معلمان مؤثر را برای دریافت جایزه نامزد کنند. 

وی تشریح کرد: افراد تا پایان مهر ماه مهلت دارند به سایت https://muallemprize.ir مراجعه و خود یا دیگران را ثبت‌نام کنند. تا 30 آذر ماه نیز داوری‌ها انجام می‌شود و در نهایت در ایام مبعث (دی ماه) مراسم اهدای سومین دوره جایزه معلم را برگزار خواهیم کرد. 

دبیر جایزه معلم از تفاوت این دوره با دوره‌های قبل نیز خبر داد و گفت: جایزه معلم یک جایزه اجتماعی است و در این دوره از سفیران جایزه که نامزدهای دوره‌های قبل هستند (بیش از 40 هزار نامزد دو دوره قبل) دعوت شده که به عنوان سفیر به معرفی و ترویج تقدیر از ایده معلم برتر بپردازند و فراخوان جایزه این دوره را اعلام و معلمان برتر را معرفی ‌کنند. 

آزین ادامه داد: تأمین مالی جایزه معلم از سوی خیرین انجام می‌شود به همین دلیل در این دوره کارگروه خیرین جایزه معلم را داریم که خانم گیتی‌نژاد که مؤسس مؤسسه مهر گیتی هستند به عنوان دبیر کارگروه خیرین همکاری می‌کنند. 

تشکیل انجمن معلم برای تبادل تجارب معلمان 

وی اضافه کرد: در دو دوره قبل این مطالبه را از سوی معلمان داشتیم که دوست دارند تجارب خود را در اختیار سایر معلمان قرار دهند؛ به همین دلیل امسال در کنار جایزه، بستر اینترنتی به عنوان انجمن معلم ایجاد شده است که برای رد و بدل کردن تجربیات معلمان در حوزه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و به یک بستر عام‌المنفعه در کنار جایزه تبدیل خواهد شد تا تجارب معلمان را به اشتراک بگذارد. همچنین در این دوره از ظرفیت هوش مصنوعی برای مراحل اولیه داوری آثار استفاده خواهدشد.  

معلمان برتر را برای دریافت جایزه معلم معرفی کنید

محمود امانی، دبیر کمیته علمی جایزه معلم نیز طی سخنانی گفت: در سال‌های اول معلمی کتابی به نام هنر معلمی نوشته گیلبرت می‌خواندم که کتاب آموزنده‌ای بود. در این کتاب گفته شده بود که جامعه‌ای که به این نتیجه نرسد که بهترین افراد خود را برای معلمی فرزندان خود انتخاب کند هر بلایی بر سرش بیاید حقش است. باید نگاه کنیم و ببینیم که چه قدر این مهم در کشور ما محقق شده و معلمی اولین انتخاب افراد با استعداد و نخبه بوده است؟ و اگر اینگونه نیست تغییرات لازم را در دستور کار قرار دهیم.

تکریم مردمی معلمان تأثیرگذارتر است 

وی اضافه کرد: در آموزش و پرورش هر سال برنامه معلم نمونه اجرا می‌شود و معلمان جایزه می‌گیرند که ساز و کار جا افتاده‌ای دارد اما ماهیت جایزه معلم دولتی نیست بلکه مردمی است و اگر تکریم معلمان مردمی انجام شود تاثیرگذارتر است.

امانی با تأکید بر اهمت استمرار اعطای این جوایز برای به دست آوردن تأثیرگذاری بیشتر، بیان کرد: اینکه این جایزه به سومین دوره خود رسیده نشانه خوبی است و امیدواریم به جایی برسد که تمام ملت ایران از این جایزه آگاه باشند و در آن مشارکت کنند. برگزارکنندگان این جایزه از روز اول بلند نظر بودند و سطح کار را بین‌المللی دیدند و جایزه از نظر کمی و کیفی قابل توجه است.

وی اضافه کرد: این دوره اعطای جایزه همراه شده با اهتمام ویژه رئیس‌جمهور به آموزش و پرورش که این مسئله را ما قدر می‌دانیم. رئیس‌جمهور به اینکه تدریس در کلاس چگونه انجام می‌شود، حساس هستند و در این خصوص ایده دارند. معتقد هستند کار گروهی و استفاده از فناوری در کلاس‌ها باید عادی شود و فرصت ارائه به بچه‌ها داده شود که در این زمینه جلسات متعددی نیز برگزار کرده‌اند حتی صبح روز آتش‌بس در حال بازگشت به دفاتر کارمان بودیم که از دفتر رئیس‌جمهور تماس گرفتند و گفتند اولین جلسه پیگیری موضوع کیفیت آموزش است و این جلسه در حالی برگزارشد که رئیس‌جمهور در طول آن چند بار برای صحبت با رؤسای جمهور سایر کشورها از جلسه خارج شدند. 

وی در پایان سخنانش تصریح کرد: هدف از برگزاری این جایزه این است که بهترین، توانمندترین و با انگیزه‌ترین فرزندان این کشور معلم فرزندان این کشور شوند. 

زهرا گیتی‌نژاد، دبیر کارگروه خیرین جایزه معلم نیز با اشاره به ۴۳ سال تدریس و آشنایی با مشکلات بچه‌های نقاط صفر مرزی، گفت: سال ۹۰ موسسه خیریه مهرگیتی را تاسیس کردیم و کار فرهنگی ارسال کتاب، آموزش معلمان، ساخت مدرسه و حمایت تحصیلی از دانش آموزان مستعد را انجام می‌دهیم.

ورود کم خیرین در حوزه‌های نرم آموزش و پرورش 

وی ادامه داد: همه ساله از معلم‌ها تقدیر می‌شود که یک تقدیر سازمانی است ولی عالی است که مردم از معلمان تقدیر کنند و این تقدیر را به مؤسسات مردم‌نهاد بسپارند اما متاسفانه خیرین در این حوزه کمتر وارد شده‌اند. در این جایزه باید خیرین را وارد و آنها را با اهمیت مقام معلم آشنا کنیم؛ معلمان سرنوشت‌ساز هستند و می‌توانند سرنوشت یک جامعه را تغییر دهند. اگر معلمان از طرف مرم تقدیر شوند عالی است که جای این کار خالی بود و امیدوارم بتوانم توجه خیرین را که بیشتر به سخت افزارها توجه دارند به سمت اقدامات نرم افزاری جلب کنیم. 

معلمان برتر را برای دریافت جایزه معلم معرفی کنید

ژما جواهری‌پور، رئیس هیئت داوران جایزه معلم نیز به تشریح شاخص‌هایی پرداخت که بر اساس آنها جایزه معلم اعطا می‌شود و گفت: جایزه معلم توانسته کلاس درس برای همه ما باشد و با کارهای خوب معلمان در داخل و خارج کشور آشنا شویم و این به تجربه سال‌ها معلمی ما اضافه کرده است. هدف ما فقط شناسایی یک معلم نمونه نیست بلکه به دنبال معلمانی هستیم که آنها را در جامعه الگو کنیم. چند شاخص عمده در انتخاب معلمان داریم از جمله خلاقیت، نوآوری و مسئله‌محور بودن و بررسی می‌کنیم که آیا معلمی که نامزد دریافت جایزه است با رویکرد مسئله‌محوری با چالش‌ها مواجه می‌شود یا خیر.

وی ادامه داد: معلمان ما هر روز با چالش‌های مختلف مواجه هستند و بخشی از چالش‌ها را می‌توان با خلاقیت حل کرد اما اینکه چالش‌ها را مسئله می‌ببیند یا معضل امر مهمی است که در نحوه مواجهه و حل معضلات تعیین کننده است. 

جواهری‌پور اضافه کرد: تأثیرگذاری بر زندگی شاگردان دومین مؤلفه است و در این مؤلفه صرفا تدریس خوب مطرح نیست بلکه به دنبال دانش‌آموزانی هستیم که معلمان توانستند مسیر زندگی آنها را تغییر دهند. شاخص کیفی بعدی تعامل سازنده با جوامع محلی است؛ معلمی که تاثیرگذاری خود را در جامعه محلی با همکاری والدین گسترش دهد و مرجعیت اجتماعی داشته باشد مد نظر ماست. جامعه ما هنوز به معلمان اعتماد دارد و می‌توان از این اعتماد برای تاثیرگذاری محلی استفاده کرد.

رئیس هیئت داوران جایزه معلم  تصریح کرد: به دنبال ویژگی‌های شخصی و شخصیتی افراد هم بودیم مثل نحوه مدیریت کلاس، روش تدریس، تعهد به تدریس در کلاس و ... . همچنین ویژگی‌های حرفه‌ای یک معلم هم بررسی می‌شود. معتقدیم یک معلم موفق همیشه خودش در حال یادگیری است و این را در بررسی از مدیران و همکاران وی تایید می‌کنیم؛ همچنین وجهه اجتماعی اثرگذار معلمان نیز بررسی می‌شود.

معرفی الگوهای تمام عیار معملی 

وی اضافه کرد: پس از بررسی، افراد منتخب جایزه را دریافت و به عنوان یک الگوی تمام عیار و ایده‌ال به جامعه معرفی می‌شوند. 

در ادامه نشست، محمد ازین، دبیر جایزه معلم در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه آیا فقط معلمان رسمی آموزش و پرورش گروه هدف شما هستند یا معلمان زبان، هنر، ورزش و ..‌ که در مراکز خصوصی در حال تدریس هستند و نقش مهمی در آموزش دانش‌آموزان ایفا می‌کنند نیز می‌توانند در جایزه شرکت کنند؟ گفت: هر کسی که در حال انجام کار تعلیم و تربیتی با کودکان زیر 18 سال است می‌تواند برای دریافت این جایزه نامزد شود البته باید کار تعلیم و آموزش او کار حرفه‌ای باشد یعنی اگر معلم ورزش است باید حرفه‌ او معلمی ورزش باشد نه اینکه درکنار شغل دیگری ورزش نیز به بچه‌ها یاد بدهد.

وی ادامه داد: سال گذشته از مربیان بهزیستی برگزیده داشتیم. همچنین روحانی داشتیم که در مناطق محروم در حال آموزش بچه‌ها بود با اینکه معلم رسمی آموزش و پرورش نبود. مربیان قرآن، هنر، ورزش، موسیقی، نقاشی و ... نیز می‌توانند در این جایزه نامزد شوند.

آزین با اشاره به اینکه این جایزه بین‌المللی است و گسترده آن فراتر از مرزهای کشورمان است، گفت: عملاً استاندارد‌های معلمی رسمی ما لزوماً در سایر کشورها حاکم نیست بنابراین هر کسی که حرفه او معلمی است می‌تواند نامزد دریافت این جایزه باشد.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایکنا که چگونه تجارب جمع‌آوری شده از معلمان برتر در اختیار سایر معلمان قرار خواهد گرفت؟ گفت: سازمان‌های دولتی برای انتقال تجارب فراخوان می‌دهند و پس از جمع‌آوری تجارب آنها را در قالب کتاب منتشر می‌کنند اما ما به سمت انتقال تجارب به شکل مردمی رفتیم.

دبیر جایزه معلم افزود: انجمن‌های اینترنتی فضاهایی هستند که در آن کارها توسط مخاطبان انجام می‌شوند. ما بستر را فراهم می‌کنیم و مربیانی که سؤال دارند، سؤال خود را مطرح می‌‌کنند و معلمان باتجربه پاسخ می‌دهند و سایرین نیز می‌توانند این پاسخ را تکمیل کنند و با این روند نیازهای جامعه معلمان بیشتر شناخته می‌شود. این طرح به عنوان انجمن معلم در کنار جایزه معلم در سایت https://muallem.org  پیاده‌سازی شده که همزمان با جایزه معلم امسال رونمایی می‌شود و قابل استفاده است.

وی در پایان سخنانش اعلام کرد: ما درگیر جنگ بودیم و یکی از بخش‌های مورد بررسی امسال اقداماتی است که معلمان برای حفظ روحیه بچه‌ها در ایام جنگ انجام داده‌‌اند. همچنین از معلمان دهه ۶۰ خواسته شد تجارب جنگ هشت ساله خود را بیان کنند که در قالب پادکست‌هایی با عنوان «کلاسی با عطر باروت» منتشر می‌شود. همچنین بسته اقدامات عملیاتی که معلمان در طول جنگ چطور می‌توانند نقش تربیتی خود را انجام دهند نیز تهیه شده که ارائه می‌شود.

در پایان مراسم نیز از پوستر این دوره از جایزه معلم رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha