کد خبر: 4298391
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۳:۱۷
محمودزاده تبیین کرد

تحولات نظام آموزشی؛ از کف شهریه ۲۰ میلیونی تا راه‌اندازی مدارس مجازی

معاون وزیر آموزش و پرورش از تشدید نظارت بر میزان شهریه مدارس غیردولتی خبر داد و درباره تحولات نظام آموزشی گفت: پروژه مدارس مجازی با هدف پوشش تحصیلی بازماندگان از تحصیل و خدمت به دانش‌آموزان با محدودیت‌های جسمی طراحی شده است و اساسنامه آن در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسیده است.  

تحولات نظام آموزشی؛ از کف شهریه ۲۰ میلیونی تا تصویب آیین‌نامه مدارس مجازیبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری احمد محمودزاده، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی امروز، سه‌شنبه ۱۴ مردادماه، برگزار شد.

محمودزاده در آغاز نشست با بیان اینکه در آستانه سال تحصیلی جدید، پروژه مهر با قدرت بیشتری نسبت به سال‌های گذشته در حال اجراست و آماده‌سازی مدارس با جدیت پیگیری می‌شود تا مدارس برای آغاز سال تحصیلی پذیرای حضور دانش‌آموزان باشند، گفت: در حوزه سازمان مدارس غیردولتی، با مدیریت نزدیک به ۲۰ هزار مدرسه و مرکز آموزشی، برنامه‌های ویژه‌ای برای ارتقای کیفیت آموزشی و عدالت تربیتی تدارک دیده شده است. درواقع رویکرد این سازمان، کمک به اقتصاد آموزش و پرورش از طریق مشارکت خانواده‌ها و توجه ویژه به کیفیت آموزشی است.  

وی افزود: برنامه‌های این سازمان در سه محور اصلی متمرکز است؛ برنامه‌های قانونی، شامل بازنگری در قوانین و آیین‌نامه‌های مربوط به مدارس غیردولتی و بین‌المللی، سیاست‌های راهبردی که مانند الگوی مدیریت منابع انسانی و ارتقای مهارت‌های معلمان است و برنامه‌های عملیاتی، از جمله طرح «مدرسه تراز» که در ۳۰ درصد مدارس آغاز شده و توسعه روش‌های نوین یادگیری در آنها مورد توجه است.

محمودزاده تصریح کرد: کمیته‌های ویژه‌ای برای نظارت و پایش کیفیت آموزشی تشکیل شده تا با شناسایی نقاط قوت و ضعف، بتوانیم برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشیم؛ چرا که تربیت نسل آینده، رسالتی بزرگ است که تنها با همکاری همه نهاد‌ها ممکن می‌شود.  

وی در ادامه این نشست در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره نظارت بر مدارس غیردولتی گفت: سازوکار‌های نظارتی کاملی از سطح مدرسه و منطقه تا سطح استان و وزارتخانه وجود دارد. همچنین از طریق معاونت‌های تخصصی، رصد مستمری انجام می‌شود. در بحث کیفیت آموزشی، باید اشاره کنم که مدارس دولتی نیز در برخی شاخص‌ها عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند. این موضوع نشان‌دهنده تلاش معلمان زحمتکش در همه بخش‌هاست. ما معتقدیم نباید با کلی‌گویی، زحمات همه معلمان را زیرسؤال برد. قطعاً در هر سیستمی نقاط قوت و ضعفی وجود دارد و ما پیوسته در حال بهبود و ارتقای کیفیت هستیم.

محمودزاده افزود: با مدیریت ۲۰ هزار مدرسه، اشتغالزایی برای ۲۱۰ هزار معلم و خدمت‌رسانی به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز، سهم قابل توجهی در اقتصاد آموزش و پرورش کشور داریم. این مشارکت، کمک شایانی به دولت در تحقق اهداف آموزشی و تربیتی می‌کند. ما معتقدیم با نگاه بهبود مستمر و با استفاده از ظرفیت‌های همه بخش‌ها، می‌توانیم روز به روز کیفیت نظام تعلیم و تربیت را ارتقا دهیم.

وی تصریح کرد: دولت پس از بررسی‌های لازم، مجوز‌های مربوطه را به استان‌ها ابلاغ کرده و رویکرد ما در این زمینه مبتنی بر دو اصل اساسی واقع‌بینی در اجرای برنامه‌ها و تمرکز بر تأثیرگذاری بر کیفیت آموزشی و پرورشی است. در همین راستا، برنامه جذب ۳۰۰ معلم جدید در استان‌ها به تصویب رسیده و در حال اجراست. این اقدام که بر اساس مصوبات مجلس شورای اسلامی و با در نظر گرفتن معلم به عنوان مهم‌ترین عامل کیفیت‌بخشی آموزشی انجام می‌شود، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و به موقع است.

محمودزاده در ادامه این نشست در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا درباره شهریه مدارس غیردولتی و اینکه چه اقدامی در راستای نظارت بر این موضوع انجام می‌شود تا فوق‌برنامه به عنوان ابزاری برای دور زدن قانون شهریه نشود، بیان کرد: من از زمانی که در این سمت حضور یافتم (البته نه در سال اول، بلکه از سال دوم به بعد) دقیقاً براساس مواد ۱۵ و ۱۶ قانون عمل کرده‌ام. براساس این مواد قانونی، رئیس سازمان اختیار دارد، بر مبنای هفت شاخص مشخص شده برای شهریه، الگوی شهریه را تنظیم و ابلاغ کند. بر این اساس، مدارس بر مبنای الگوی ابلاغی، شهریه درخواستی خود را برای برنامه درسی و فوق‌برنامه ارائه می‌دهند که پس از بررسی و تأیید در سطح منطقه و استان، ابلاغ می‌شود. در صورت وجود هرگونه اعتراض نسبت به شهریه، کمیته تخصصی در سازمان تشکیل می‌شود و اعتراضات مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرد که این روند با هماهنگی استان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: رویکرد‌های امسال در تعیین شهریه افزایش کف شهریه‌ها با حفظ توازن بین حداقل و حداکثر شهریه، کنترل شهریه‌های مازاد و غیرمتعارف و تفکیک دقیق اقلام شهریه است. در واقع شهریه اعلام شده توسط سازمان شامل دو بخش اصلی برنامه درسی و فوق برنامه است. لازم به تأکید است که هزینه‌های مربوط به فعالیت‌های آموزشگاهی (مانند آموزش زبان)، سرویس ایاب و ذهاب، لباس فرم و میان وعده باید جداگانه محاسبه و اعلام شود. این هزینه‌ها براساس مصوبات انجمن اولیا و مربیان و نرخ‌های تنظیم بازار تعیین می‌شود. 

محمودزاده با اشاره به فرایند تعیین شهریه گفت: این فرایند که حدود دو تا سه ماه به طول انجامید، برای هر مدرسه به صورت جداگانه و توسط کارگروهی در منطقه با حضور رئیس منطقه انجام شده است. به عنوان مثال، فقط برای شاخص اردو‌های دانش‌آموزی، حدود ۱۵۰ شاخص کیفیت‌سنجی تعریف شده است که هر کدام خود دارای زیرشاخص‌های متعددی است. در حال حاضر برای حدود ۴۰ هزار آموزشگاه و مدرسه، شهریه، تعیین و ابلاغ شده است. با این وجود، حتی مبالغ مصوب نیز در برخی موارد برای خانواده‌ها سنگین است. به عنوان مثال، در بازدید اخیرم از استان آذربایجان غربی، مؤسس یک مدرسه اعلام می‌کرد که امکان دریافت بیش از ۳۵ میلیون تومان از خانواده‌ها را ندارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه بیان کرد: در زمینه نظارت بر عملکرد مدارس غیردولتی، آمار سه ماهه اخیر نشان‌دهنده اقدامات جدی است؛ تشکیل ۱۰۴ پرونده کارشناسی، صدور ۱۱ حکم عمومی، ۴ مورد لغو مجوز و تعطیلی دائمی، ۵ مورد محرومیت موقت و دائمی مؤسسان، ۴۷ مورد اخطار رسمی، ۹ مورد برائت و ۱ مورد ممنوعیت توسعه است. این آمار که پس از بررسی در شورا‌های نظارت منطقه‌ای و استانی تأیید شده‌اند، نشانگر نظارت مستمر و دقیق بر عملکرد مدارس غیردولتی در تمامی حوزه‌ها از جمله شهریه است.

وی در ادامه درباره کف و سقف شهریه مدارس گفت: قانون تأسیس مدارس غیردولتی در مواد ۳۵ و ۳۶، جرایم و مجازات‌های مربوطه را به روشنی مشخص کرده است. شورا‌های نظارت در سطح استان‌ها و سازمان به صورت مستمر فعالیت می‌کنند و آماده رسیدگی به گزارشات هستند. در صورت مشاهده تخلف، شهروندان می‌توانند به شورای نظارت استان یا سازمان مراجعه کنند. سازمان مدارس و مراکز غیردولتی نیز با نهاد‌های نظارتی مانند تعزیرات حکومتی و سازمان بازرسی کل کشور همکاری نزدیک دارد؛ از این رو در سال جاری، رویکرد نظارتی اصلاح شده و طیفی از اقدامات از تذکر تا تعطیلی مدرسه پیش‌بینی شده است.  

محمودزاده در مورد شفاف‌سازی شهریه‌ها بیان کرد: شهریه مدارس کشور به سه بخش اصلی برنامه درسی (اجباری)، برنامه فوق‌برنامه (اختیاری)  و خدمات جنبی (لباس فرم، میان‌وعده، سرویس و فعالیت‌های آموزشگاهی) تقسیم می‌شود. دامنه شهریه‌ها در سال تحصیلی جاری حداقل شهریه ۲۰ میلیون تومان و حداکثر شهریه ۱۴۵ میلیون تومان است. آمار نشان می‌دهد فقط ۲.۵ درصد از مدارس شهریه بالای ۱۰۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند.

وی درباره شهریه مدارس غیردولتی در تهران گفت: شهریه مدارس ابتدایی از ۳۰ میلیون تومان، متوسطه اول ۳۶ میلیون تومان، متوسطه دوم نظری ۳۷ میلیون تومان، فنی و حرفه‌ای ۵۲ میلیون تومان و کاردانش ۳۹ میلیون تومان است.  

معاون وزیر آموزش و پرورش در مورد پروژه مدارس مجازی نیز افزود: این پروژه با هدف پوشش تحصیلی بازماندگان از تحصیل و خدمت به دانش‌آموزان با محدودیت‌های جسمی طراحی شده است. آموزش در این مدارس به سه شکل مجازی، آفلاین و آنلاین ارائه می‌شود. اساسنامه این طرح پس از بررسی‌های کارشناسی در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسیده است.  

محمودزاده درباره تفاهمنامه این سازمان با سازمان تأمین اجتماعی نیز گفت: هدف اصلی این تفاهمنامه، بیمه معلمان مدارس غیردولتی و اجرای قانون ۳۰ ساعت تدریس است و پیش‌بینی می‌شود این تفاهمنامه تا مهرماه به مرحله اجرا برسد. بخشی از افزایش شهریه‌ها نیز به منظور تأمین هزینه‌های بیمه معلمان در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام
captcha